Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, konstnär och frihetlig socialist i Lund.

ALLT ÄR MÖJLIGT! INTERVJU MED RAOUL VANEIGEM.

”Genom de ’gula västarna’ är allting möjligt, till och med självstyrande församlingar mitt i gatukorsningar, byar och stadsdelar”. En intervju med Raoul Vaneigem. (1).

Q: I ”Contribution à l’émergence de territoires libérésde l’emprise étatique et marchande”, (2) skriver du ”Att föredra dagens onda för det som blir värre imorgon hindrar oss från att resa oss.” De ”gula västarna” (3) har dock rest sig och det exakt för att bevara sina platser i denna civilisation av konsumism och bilar, som du fördömer.

A: Det borde inte komma ifrån dig att min boks huvudsakliga syfte var att skaka om likgiltigheten och apatin som idag till och med har tillåtit människor att tolerera fakta om att jordens och ödets ökenspridning är kallt planerad och genomförd – med en ökande cynism – på bekostnad av världens befolkningar. Att en väldig explosion av ilska plötsligt och oväntat brutit ut, med ett uppenbarligen felfritt motiv, det ger mig stor tillfredsställelse. Du säger att de har rest sig för att bevara sina platser? Vilka platser? De har inga platser i den här vackra världen som utnyttjar dem som om de bara är fjärrstyrda konsumenter, producenter av varor som de själva måste betala för och byråkratiskt reglerade leverantörer av skatter och avgifter som bailar ut bankerna. Säkert kan skriken på ”Nog!” (4) och ”Vi spyr på det!” avta eller inverteras. Frivillig servilitet har tvingat många upprorsförsök att stanna upp. Men även om de gula västarnas ilska stagnerar eller ebbar ut, så har en stor, riktigt populär (5) – inte ”populistisk” – våg uppstått och bevisat att inget kan motstå livets drivkraft.

Q: Är de gula västarna ett nytt namn på klassen som utsätts för ”en ansträngning vars monetära kompensation huvudsakligen är köp av varor”?

A: De är inte en klass, de är en heterogen rörelse, en nebula där alla slags politiserade människor och de som har avfört politiken från sina vardagliga förhoppningar blandas ihop. Den globala karaktären hos ilskan förhindrar att traditionella representanter rekupererar och manipulerar dessa massor. För här, till skillnad från tidigare, finns det inte en folksamling som bara blöder i väntan på sina slaktare. Här finns individer som tänker på de mer och mer osäkra förhållandena i deras vardag. Här finns mänskliga varelsers intelligens och ett avfärdande av det skamliga öde som är avsett för dem. Upplysning är att hitta sin väg genom osäkerheten. Det faktum att makten och dess medlöpare i media tar de upproriska för idioter demonstrerar kapitalismens svaghet och sårbarhet, som i oändlighet upprepar för oss att den är oundviklig och oövervinnerlig.

Q: Till tanken att ”fördummade av ett överflöd av skit, kommer människor som blir skeppsbrutna i framtiden att spela på däcket medan båten sjunker” svarar de att ”du är upptagen med världens slut medan vi är oroliga över slutet av månaden”. Vad säger du till dem?

A: Utanför de återförsäljare som styr oss, finns det ingen som, förutom att oroa sig för slutet av månaden, inte bryr sig om, inte världens ände, men slutet på en värld som inte längre behöver oss; det finns ingen som inte bryr sig om det öde som är reserverat för oss och våra barn av en värld som hänvisar till ”egoistiska beräkningar”. Och detta är inte metafysiskt tänkande. Detta tänkande formuleras bland skatter som ska betalas, arbete som ska göras, administrativa restriktioner, ligger ute i nyhetsmedia och ”dumhet på grund av ett överflöd av skit” som medvetet upprätthålls av beslutsfattarna som gör folk till idioter.

Q: Är de gula västarna ett exempel på proletariatet som har ”regredierat till sin gamla status som plebejer”? Ett offer för den finansiella kapitalismen som har förlorat ”sitt mänskliga medvetande och sin klassmedvetenhet ”, det gör inte längre revolutioner; det bara rebellerar.

A: Ja, de är ett exempel på denna regression. Men, som jag har skrivit, var det proletära medvetande som vägrade sociala förmåner från staten bara en historisk form av mänskligt medvetande. Denna medvetenhet återupplivas framför våra ögon, återupplivandet av solidaritet, generositet, gästfrihet, skönhet, poesi och alla värderingar som idag har kvävts av vinstdrivande effektivitet.

Q: När någon tillhör de fördrivna [excentréer] lägre -klasserna, med lågt betalda jobb, med nödvändigheten av att använda din bil överallt, som inte går att betala eller hyras ut – kan man fortfarande prata om att återkräva ”självstyrandet i vardagen”?

A: Sluta sänka dessa krav till nivån på shoppingkorgar! Du kommer att se att dessa krav är globala. De kommer överallt ifrån, från pensionärer, från gymnasieelever, från lantbrukare, från förare vars bilar tar dem oftare till jobbet än till en yacht – alla dessa kvinnor och män, dessa anonyma människor som inser att de existerar, som vill leva och som är trötta på att bli avskydda av en republik och dess  intäkter [.].

Q: Du refererar till en stat ”reducerad till sin enkla repressiva funktion”. Är det den vars ansikte vi ser i Frankrike idag?

A: Detta är inte ett nationellt problem utan ett internationellt. Jag vet inte vad Frankrikes ansikte är, eller om Frankrike har ett ansikte, men den verklighet som återkallar den här fiktiva representationen är den för män och kvinnor som utnyttjas med vilje, miljontals människor som är helt inriktade på en totalitär demokrati som behandlar dem som råvaror.

Q: De gula västarnas kamp och de krafter som du välkomnar i din bok (ZADister, (6) feminister, ekologiska aktivister …) kan de konvergera? Eller är de väsentligen motsatta varandra?

A: De är varken motsatta eller konvergerande. Vi har gått in i en kritisk period där den minsta speciella protesten är avhängig av  [sarticule sur] en ensemble av globala krav. Att tomaten växer och frodas är viktigare än att militären och de statliga stövlarna kommer att krossa den – som hos Notre-Dame-des-Landes. (7). De politiska ledarna och de som trycker på dörrarna i hopp om att ersätta dem, tror att motsatsen är sant, precis som de tycker att de ska beskatta bränslet för dem för vilka användningen av bilar och bensin har blivit oundvikligt, med möjlighet att göra något åt Total och de andra oljebolagens enorma vinster. De zoner som ska försvaras (ZAD) begränsar sig inte till att bekämpa den förorening som de multinationella företagen sprider som ett hån av jordens invånare, de är den plats där experiment med nya former av samhälle tar sina första steg. ”Allt är möjligt!” är också meddelandet från de gula västarna. Allt är möjligt, till och med självstyrande församlingar mitt i gatukorsningar, byar och grannskap.

— Courtesy http://www.notbored.org/yellow-vests.pdf
—————

Noter.

(1) Intervjun genomfördes den 11 december 2018 via e-post till Le Nouveau Magazine littéraire och publicerades den 21 december 2018. Återtryckt den 25 december 2018 av La Voie du Jaguar: https://lavoiedujaguar.net/Tout-est- möjligt-meme-les-Assemblées-d-autogestion-au-milieu-des-Carrefours. Översatt från franska genom Not Bored!! den 28 december 2018. Alla fotnoter från översättaren. Till svenska S. Jacobson april 2019.

(2) Här tillhandahåller La Voie du Jaguar en länk till en översyn av den ännu inte översatta boken, av Vaneigem: https://lavoiedujaguar.net/Contribution-al-emergence-de -territoires-liberes-de-l-Emprise-etatique-et.

(3) La gilets jaunes hänvisar till de hundratusentals människor som klädd i gula säkerhetsvästar, som nyligen har intagit gatorna över hela Frankrike för att protestera mot en föreslagen åtgärd för att höja skatten på bensin, bland annat.

(4) ¡ya basta! i original.)

(5) Det franska ordet som används här, populaire, kan också betyda arbetarklassen.

(6) partisaner i en ZAD, zon àdéfendre, en ”zon att försvara.”

(7) Cf. François de Beaulieu, ”Användning av Commons på Notre-Dame-des-Landes, igår och idag”: http://www.notbored.org/Beaulieu.pdf


gv

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate from Swedish to Your language

Follow Konst & Politik on WordPress.com
%d bloggare gillar detta: