Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, konstnär och frihetlig socialist i Lund.

PABLO PICASSOS GUERNICA.

”Målningar är inte till för att dekorera lägenheter. De är ett verktyg för att bekämpa fienden”.  — Pablo Picasso 1943.


picasso5


Målningen ”Guernica” var ett av de första konstverk jag upptäckte som peace2mycket ung, och jag hade en stor reproduktion på väggen i mitt rum under tidigt 60-tal, när också fredsrörelsen – bl.a. med Picassos vita duva som symbol och badge – väckte mitt intresse. Vietnamkriget var aldrig långt borta och inte heller Spanska inbördeskriget. Långt senare var den stora Picassoutställningen på Louisiana i Danmark en häftig upplevelse.

Pablo Picasso (1881-1973) är ju en av konsthistoriens stora ikoner. Han lanserade oupphörligt nya konstriktningar som kubismen och assemblagetekniken och drev den europeiska konstens utveckling under hela modernismens epok. Intryck från afrikansk skulptur visas i genombrottsverket Les Demoiselles d’Avignon, 1907. Han undvek inte det groteska men den klassiska grekisk-romerska estetiken lyser ändå ofta igenom. Han var ständigt verksam och efterlämnade drygt 2000 verk, skulptur, keramik, glas, måleri, grafik, teckningar med mera. Han var också anarkokommunist och tog inga order från Moskva. Han var antifascist och fick efter kriget en dragning åt pacifismen; vissa betraktar honom också som feminist.

Den lilla baskiska staden Guernica utsattes 26 april 1937 för ett nazityskt bombanfall som lade staden helt i ruiner. Detta var första gången en stad flygbombats, och det skedde som ett bidrag från Hitler till Franco i spanska inbördeskriget, som blev upptakten till WWII. I staden fanns enbart oskyddade civila, och tusentals män, kvinnor och barn och djur massakrerades i ett rykande inferno av raserade och brinnande byggnadsmassor. Så fort Picasso fick höra nyheten och sett bilder från ruinerna började han planera målningen. Den gjordes i ett kolossalt format: 349 × 776 cm, och i grisaille, dvs i svart, vitt och gråskalor med oljefärg på duk och han visste precis varför. (På nätet kan man hitta esteticerande färglagda varianter, men de har inte alls samma dramatiska effekt). Målningen skildrar händelsen med hans eget expressiva bildspråk: kvinnor och barn och djur som slits sönder i ruinerna och över dem, i centrum, det allseende kalla ögat med en naken glödlampa, en detalj som kom från lokalen där han arbetade. Den triangelformade kompositionen är gjord med stor säkerhet och resultatet är mycket omskakande. Det blev också just så som han ville ha det: en våldsam protest mot krig och fascism. ”Ett vapen till kamp mot fienden”.


Han ville att målningen skulle göra publiken uppmärksam på det moderna krigets fasor, och han ville uppmana omvärlden att stödja de republikanska styrkorna tillsammans med FAI, CNT, Internationella Brigaden och Columna Durruti. Fotografen och partnern Dora Maar dokumenterade målningens tillkomst stadie för stadie (se bildserien nedan t.v.). Det sägs att Picasso i sin Parisateljé under kriget fick besök av en tysk officer. Guernica var nästan färdig, och tysken pekade på målningen och frågade honom: ”Har du gjort detta?” Picasso svarade kort och koncist: ”Nej, det har du”.

doramaar

Målningens politiska sprängkraft har inte alls minskat i styrka, tvärtom. När utrikesminister Colin Powell i februari 2003 gav sitt historiska tal i FN om varför USA måste anfalla Irak hade FN-personalen fått order att med ett blått skynke täcka över Guernicakopian vid platsen för Powells presskonferens. Följande år fick Powell avgå som utrikesminister när det blivit uppenbart att argumenten för Irakkriget var rena fabrikationen, något Powell förgäves hade försökt få Bush, Cheney och Rumsfeld att acceptera. ”Skräckscenerna på marken kommer att bli precis likadana i Irak som de som utspelades för byborna i Guernica”, sade Australiens FN-delegat Laurence ”Laurie” Brereton efter Powells presskonferens. ”Oskyldiga irakier, män, kvinnor och barn, kommer att betala ett fruktansvärt pris och det kommer man inte att kunna täcka över med ett skynke”, sade Brereton.

Guernica: Målningens öden och äventyr, en timeline.

1937, januari: Picasso accepterar provision för en målning i den spanska paviljongen på Världsutställningen i Paris. Han vet fortfarande inte vilket motiv han skall välja för uppdraget. 26 april: Tyska bombare attackerar Guernica. Tre dagar senare ockuperar Francos trupper staden. 1 maj: demonstranter i Paris marscherar i den största majdags-demonstrationen i stadens historia. Picasso skissar preliminära ritningar för väggmålningen direkt när han  får kännedom om Guernica. 2-9 maj: Picasso gör kompositionsstudier för väggmålningen. Han fortsätter att skissa studier under hela processen med att måla väggmålningen. 11 maj: Picasso monterar upp den stora duken för första gången. Det första fotot av väggmålningen, som tas av fotografen och älskarinnan Dora Maar (bild nedan t.v.) visar den spanska republikens välbekanta arm och knutna knytnäve. Kring 13 maj: Den upphöjda näven håller nu en kornkolv. Maj 16-19: Picasso målar över armen. Maj 20-24: Picasso flyttar tjuren från hästen och närmare kvinnan och barnet. Han ersätter den höjda näven med hästens huvud, vilket gör den till den centrala figuren, och gör spjället mer framträdande. I slutet av maj: Picasso experimenterar med färg, mönster och texturer. I slutändan tar han bort dem. Runt den 4 juni: Picasso lägger till den nakna glödlampan. Några dagar senare: Picasso gör solen mer dramatisk, glödlampan mer framträdande. Blickpunkten är en stor triangel som dominerar kompositionen. Picasso levererar målningen till den spanska paviljongen. 1938 Vår: Efter slutet av Parisutställningen i november reser Guernica till Oslo, dora maarStockholm och Köpenhamn innan den återvänder till Frankrike. 1939 mars: Franco triumferar i Spanien. Maj: Guernica kommer till Amerika för att samla in pengar och stöd till spanska flyktingar. Picasso ser till att väggmålningen placeras i Museum of Modern Arts vård. September: WW II utbryter.

1939-1952: Guernica reser över hela USA: från New York till Los Angeles, San Francisco, Chicago, St Louis, Boston, Cincinnati, Cleveland, New Orleans, Minneapolis, Pittsburgh, Cambridge och Columbus. 1940, juni: Tysklands ockupation av Paris.
1941, 7 december: Förenta staterna går in i kriget mot nazistiska Tyskland och dess allierade, Italien och Japan.
1944, augusti: Allierad invasion av Normandie och befrielse av Paris.

1945, 8 maj: Röda Armén intar Berlin och Andra världskriget slutar.

1953-1956: Guernica reser till Brasilien och återvänder till Europa – Milano, Paris, München, Köln, Hamburg, Bryssel, Amsterdam och Stockholm – sedan tillbaka till MoMA i New York för att en Picasso-retrospektiv firar konstnärens 75-årsdag.
1957-1958: Guernica reser till Chicago Art Institute och Museum of Art i Philadelphia. Slut på låneutställningar som under konstant resa har försvagat duken. Skisserna fortsätter att resa.
1968: Franco lanserar ett försök att ta emot Guernica i Spanien.
1970-1971: Picasso ställer ytterligare villkor för Guernicas resa till Spanien. Ursprungligen krävde han att Republiken etablerades. nu ställer han kravet på frihet och demokrati i Spanien. Problemet kvarstår olöst.
1973 Picassos död vid 92 års ålder.
1975 Francos död vid 82 års ålder.
1977, 15 juni: Första fria valet sedan före inbördeskriget.
1978, december: Demokratisk konstitution antagen i Spanien.
1981, 9 september: Guernica kommer äntligen hem till Spanien.

***

En filmatisering av målningens utveckling, efter Dora Maar:



Och ett annat program om Picasso, litet bredare, courtesy Smart Art. Det första man ser i Picassos ansikte är den intensiva svarta blicken, som glödande kol.


Vidare läsning: https://svenska.yle.fi/artikel/2011/03/01/picasso-frihetskampen-och-feministen went on to become a symbol of anti-Francoism, antifascism and pacifism. Se även: Top 21 works of Art: https://anarchyisorder.wordpress.com/2015/06/15/top-13-artwork-favorites/  Den politiska-burleska etsningen ”Francos dröm och lögn”, 8/1 1937,  finns på Moderna Museet i Stockholm.

***

 

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Information

This entry was posted on 30 augusti, 2018 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , , , , .

Translate from Swedish to Your language

Follow Konst & Politik on WordPress.com
%d bloggare gillar detta: