Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, konstnär och frihetlig socialist i Lund.

NANNI BALESTRINI (1935-2019).

nann


Nanni Balestrini, den radikala italienska experimentella och visuella konstnären, poeten och romanförfattaren som är känd för rekombinatoriska, revolutionära verk som lånar från massmedia, har dött vid åttiotvå års ålder. En nyckelfigur i den italienska litterära Neoavanguardia (New Vanguard eller Gruppo 63) och en del av vänsterns autonomiaoperia-rörelse. I slutet av 1960-talet och 70-talet stod Balestrini för den tidens explosiva politik genom collage och cutup-verk som fokuserade på och var gjord med ett kollektivt språk. Hans inflytelserika texter inkluderar poesiboken Blackout (1979), som nyligen översattes till engelska av Commune Editions och hans första roman Vogliamo tutto (We Want Everything, 1971), som publicerades av Verso år 2016. Förutom romaner, dikter och collage, engagerade han sig i audiovisuellt arbete, som i Tristanoil (2012), en 24-timmars videoanpassning av hans inflytelserika algoritmiska roman Tristano (1966) som först visades på Documenta 13.

 

Balestrini föddes i Milano år 1935 och fördjupade sig i stadens proletära kretsar och blev redaktör och författare på många arbetsklasstidningar. År 1968 sammanförde han Potere Operaio, en grupp som arbetar med fabriksarbetare. Genom sitt deltagande i avantgarde-rörelser, som Autonomia, som koncentrerade sg på konst i sina aktivistiska insatser, uppnådde Balestrini nationell betydelse genom att förena det offentliga och privata rummet i litteratur- och bildkonstkategorier som ofta förts samman i Balestrinis omfattande oeuvre. År 1979 arresterades Balestrini vid den våldsamma offensiven av de inre revolutionerna över hela Italien för sin påstådda medverkan i en vänsteristisk terroristorganisation. Man kunde inte bevisa hans medlemskap, myndigheterna släppte konstnären som flydde till Frankrike, som det påstås på skidor nerför Mont Blanc. Under sina senare år delade han sin tid mellan Rom och Paris. Balestrinis konst har blivit utbredd och bland annat deltagit i den femtiofemte Venedigbiennalen.


nanni2


Han gav också en uppläsning på fjortonde upplagan av Istanbul-biennalen år 2015. En grupputställning på Laura Bulian Gallery i Milano med titeln ”The Severed Language” som omfattar Balestrini-arbetet och är för närvarande uppmärksammad i en Artforum Critics Pick av Francesca Pola.
På frågan av Rachel Kushner i en intervju för The Nation i 2016, hur han känner om den oro som han dokumenterade i sitt arbete för decennier sedan, sa Balestrini: ”Allting är annorlunda; allt har förändrats. Den perioden har bara en absolut nödvändighet: att vi måste förändra världen, och att detta är möjligt, nödvändigt och brådskande – även om vi inte omedelbart lyckas åstadkomma det som vi skulle vilja. ”

Courtesy Art Forum. Övers. S. Jacobson 2019.

Länk: https://www.artforum.com/news/nanni-balestrini-1935-2019-79864


nanni1

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Information

This entry was posted on 23 maj, 2019 by in * KRÖNIKAN, * NANNI BALESTRINI and tagged , , .

Translate from Swedish to Your language

Follow Konst & Politik on WordPress.com
%d bloggare gillar detta: