Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, konstnär och frihetlig socialist i Lund.

ROBERT CRUMB.

crumbBil


Robert Crumb (f. 1943). En dysfunktionell katolsk-judisk familjeuppväxt, dominant och miltaristisk far, en amfetaminberoende mor, två bröder och två systrar, alla seriebesatta och vacklande mellan geni och galenskap. Crumb har sagt att ”Om jag inte hade haft tecknandet hade jag suttit i fängelse, på mentalsjukhus eller varit död”. Konsten räddar liv. Brodern Charles började skapa berättelser och Robert följde efter. Robert Crumb är Undergrundseriernas skapare och obestridde mästare, ungefär jämsides i tiden med Vaughn Bodé. Hans tidiga mentor var satirtidskrifterna MADs och Help!’s Harvey Kurtzman, som själv var en fenomenal tecknare.

Efter ett reklamtecknarjobb
med gratulationskort (som han hatade) liftade han till San Francisco för att ge ut undergroundmagasin som Gothic Blimp och Zap som han sålde ur en barnvagn promenerande längs Haight/Ashbury. Crumb tecknar nu sådant som aldrig förut tecknats, han är alltid full av originella och helt vridna idéer. En viktig inspirationskälla var LSD och livet i promiskuösa hippiekretsar där han njöt av sin nyfunna berömmelse. Och hans teckningar från dessa år är mycket experimentella.

Trots eller tack vare detta är han folkskygg, älskar allt som är gammalt, som jug band music och äldre blues/jazz. Han skapar förbluffande karaktärer som Mr. Natural (en parodi på cyniska gurus), Flakey Font (hans neurotiske och frågvise adept), The Snoid (en småväxt sinister sexgalning), Shuman the Human (alltid missförstådd och desorienterad), Fritz the Cat (ansvarslös kvinnotjusare, spion mm.)  Modesty (en krass 80-tals karriärkvinna) och mängder av andra lika aparta personligheter, varav den senaste är Devil Girl. Kvinnofigurerna präglas av Crumps fixering vid stora bakdelar och kraftiga vador, gärna också med fysiska kontortionsegenskaper. Viljesvaga är de däremot inte, tvärtom.

Han har många liknande fetischer
som han utan att blinka bjuder på. Berättarstilen är enkel och effektiv. Grafiken är inspirerad av äldre (!) serier, linjen är medvetet ruffig och teckningen är ytterst arbetad, ibland experimentell och med en mycket förfinad skraffering. Detta tillsammans med djupt personliga ämnesval och rapp dialog är bara en del av hans ovanliga begåvning. Han behärskar också en realistisk stil som i sina serier om bluesartister. Civilisationskritiken är klart vänster och med sympati för miljörörelsen – men med inslag av grubblerier och misantropi.Han har en närmast osannolik förmåga att visualisera precis vad som helst, i vilket perspektiv eller i vilken stämning som helst, luggslitet och depraverat som Dirty Dog eller slapstick-roligt som Itzy & Bitzy och de små gulliga björnfigurerna. Han arbetar alltid och upprepar sig aldrig.

En återkommande tecknad karaktär i olika variationer är dock han själv, gärna med en hänsynslöst utlämnande monolog. Efter många kontroverser (för figuren Joe Blow, anklagelser för rasism och antifeminism som han tillbakavisade samt med IRL, amerikanska skatteverket) flyttade han från stugan i Winters i Californiens dalgångar och lever numera ett lugnt och tämligen normalt familjeliv i den lilla byn Sauve i södra Frankrike med hustrun, kompanjonen och serietecknaren Aline Kominsky Crumb och dottern Sophie Crumb, (f. 1981) även hon serietecknare.

Några efterhängsna fans hittar sällan dit. Hans senaste verk är fortfarande de bästa trots en lång bana, det må sen gälla Zap, Weirdo, Mystic Funnies eller Genesis, en genomillustrerad version av 1:a Mosebok. Han fortsätter att spela banjo i eget band och samla 78-varvare. Ibland dyker han upp på seriemässor, och efter terroristdådet i Paris tecknade han i solidaritet med Charlie Hebdo. Annars vill han mest vara i fred. Hans samlade verk finns utgivna i 17 band på Fantagraphics (1987-2005).

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Information

Detta inlägg publicerades på 7 maj, 2019 av i * KRÖNIKAN, Robert Crumb och märktes , , , , , , .

Translate from Swedish to Your language

Follow Konst & Politik on WordPress.com
%d bloggare gillar detta: