Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika 11-12/9 2017. ”Rasisterna får mig att skämmas”.

Världen: Nordkoreas ledare Kim Jong-un har förbjudit sarkasm. Lagen innebär att det är olagligt att fälla sarkastiska kommentarer om ledaren eller landets totalitära regim. Budskapet är enkelt: ”Håll munnen stängd” enligt The Independent. Det låter märkligt men även nordkoreanska källor säger samma sak. Hur ställer de sig till att hela regimen är en parodi? Kanske bäst att avskaffa den  – vilket vore en ödets ironi.

Sverige: Richard Lönn, landslaget i handboll, på facebook:

”Jag har ett meddelande till de svenskar som demonstrerar på Medborgarplatsen. Ni tror att ni representerar Sverige och ni tror er veta vad som är bäst för vårt land. Ni håller stolt upp den svenska flaggan och skriker ut med packet. Ni får mig att skämmas över att dela samma nationalitet och historia som er. Det Sverige jag bor i är ett öppet, demokratiskt och accepterande land. Där rasism och hat inte har en plats. När den svenska flaggan och nationalsången används av mot-demonstranterna på Medborgarplatsen mår jag illa. Jag mår illa över att de hatiska rasisterna använder det som jag förknippar med mina absolut finaste och stoltaste minnen till att hata och utöva rasism.”

Det finns fortfarande svenskar med civilkurage.


Sverige: Trots politisk strid kommer Sverige troligen få sin första kommun med tiggeriförbud redan under hösten – Vellinge. I Danmark har ett förbud funnits länge och där har man nyligen skärpt straffen, trots hjälporganisationers protester. Fängelse i 14 dagar är inte avskräckande för migranterna, säger Claus Juul på Amnesty. Förändrar inget i sak – utom då mer lidande för tiggarna. Tjusigt av ett välfärdsland, verkligen.

Sverige: Nazistiska Nordiska motståndsrörelsens ledare Simon Lindberg, 34, åtalas för hets mot folkgrupp. På en demonstration i Stockholm förra året avslutade han ett tal med utsträckt hand och orden ”hell seger” (Expr.).

Malmö/Lund: Vi har berört Per T Ohlssons bok ”1918 – Året då Sverige blev Sverige” tidigare. Nu ser jag att den inte fått några vidare recensioner och det förvånar mig inte. Hela upplägget är historierevisionistiskt. 1917 kunde Sverige ha avskaffat kapitalismen för evigt. 1918 var kontrarevolutionens år och det kallar Ohlsson för ”demokratins genombrott”. Nej, det var vad man fick istället för arbetarrådens revolution – en halvdan författningsreform och en partiell rösträtt, det som Ernst Wigforss kallade ”ett medvetet bedrägeri mot arbetarklassen”.

Malmö/Lund: Mordbrand mot demonstration.
Vid 02.40-tiden under natten mot söndag larmades räddningstjänsten till Agnesfridsvägen i Malmö med anledning av en brand. Ett tält som ingår i flyktingdemonstrationen på platsen hade börjat brinna (skd).

Konsten: Street art.


streetart

***

Minnesprogrammet om Hasse Alfredsson: https://www.svtplay.se/video/15141048/vi-minns-hans-alfredson/vi-minns-hans-alfredson-11-sep-20-00

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Translate from Swedish to Your language

