Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

e.e. cummings: två dikter.

ros

 

Låt mitt hjärta alltid vara öppet för det lilla
för fåglar som är hemligheterna med att leva
vad de än sjunger är bättre än att veta
och om män inte skulle höra dem är männen gamla

låt mitt sinne ströva hungrigt omkring
och orädd och törstig och smidig
och även om det är söndag kan jag ha fel
för när män har rätt är de inte unga

och låt mig själv inte göra något nytt
och älska dig själv mer än sant
det har aldrig funnits någon så dum att han kunde misslyckas
dra hela himlen över sig med ett leende.

 

vinjett2

 

 

 

Någonstans dit jag aldrig har rest, gärna bortom
Någon erfarenhet, är dina tysta ögon:

I din vagaste åtbörd finns något som berör mig,
Eller som jag inte kan röra eftersom det är för nära
Din minsta blick kommer lätt att öppna upp mig
Även om jag har stängt mig själv som jag stänger handens fingrar,

Öppnar du dig alltid kronblad för kronblad som våren själv
(Rörligt, skickligt, mystiskt) dess första ros
Eller om din önskan är att stänga mig, jag och
Mitt liv kommer att stänga sig väldigt vackert, plötsligt
Som när hjärtat i denna blomma föreställer sig
Snön som överallt försiktigt dalar ner;

En klädsel som vi ska uppfatta jämlikt i denna värld
Kraften i din intensiva bräcklighet:
vars struktur åkallar sina länders färger,
leder till döden för varje andning och för alltid
(Jag vet inte vad det är hos dig som stänger
Och öppnar, det är bara något i mig som förstår

Dina ögons röst är djupare än alla rosor)
Ingen, inte ens regnet, har så små händer.

 

vinjett2

 

 

– e. e. cummings: Complete Poems, 1904-1962. Övers. & tolkning S. Jacobson 2017. Kommentar: Var och en som sett Woody Allens film ”Hanna och hennes systrar” borde vara nyfiken på e. e. cummings (så stavar han sitt namn) berömd för sina kärleksdikter. I filmen används hans ”Complete Poems” just för att förklara kärlek mellan två personer. En posthum hyllning.

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 20 augusti, 2017 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , .

Translate from Swedish to Your language

