Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika 1-2/8 2017. Bra och dålig vård.

Världen: ”Det går inte att sköta en ”demokrati” med 300 miljoner invånare på samma sätt som man driver ett företagsimperium med minimala krav på insyn. Men det är precis vad Trump försöker göra. Han kräver absolut lojalitet och disciplin av sina medarbetare men visar själv ständigt prov på motsatsen. Han uppträder som en tredje rangens diktator på väg att förvandla supermakten USA till en bananrepublik. Själv hävdar Trump likt en Bagdad Bob att Vita huset spinner som en väloljad maskin och att snacket om kaos är rent förtal. Men man måste vara både blind och döv för att inte märka hur hans administration krackelerar under tyngden av hans egen inkompetens”, skriver Wolfgang Hansson i AB. Låt denna fortsättning på tv-såpan ”Apprentice” äntligen få ett slut och sparka ut honom ur Vita Huset!

Sverige: Bra och dålig vård. Låt mig göra en jämförelse mellan kropps- och tandsjukvård ur egen erfarenhet, här i Lund, utan namns nämnande. När jag fick grå starr och min syn försämrades (ett mycket vanligt tillstånd hos äldre) fick jag nästan omedelbart tid för operation. Den tog bara några minuter, den var helt smärtfri och kostade mig ingenting alls utöver den vanliga patientavgiften på 300:-. Min syn förbättrades dramatiskt: jag behöver inte längre vare sig glasögon eller läsglasögon och de nya inopererade linserna varar livet ut. Min tandstatus är usel. Jag får en halvprotes som kostar en hel förmögenhet och ska betalas kontant, behandlingen är både mycket plågsam och mycket långvarig och min tandlossning fortsätter trots detta. Tandläkaren skyller rutinmässigt på sina patienter. Jag är säker på att denna min upplevelse delas av andra, förmodligen de flesta eller rentav alla.

Skillnader i vårdkvalitet här är inte i detta fall så mycket en skillnad mellan privat eller offentlig vård som det är en skillnad i hur tandvård och annan vård är pricipiellt organiserad och finansierad. Tandvården borde givetvis ingå i den allmänna vårdförsäkringen på skattsedeln – eftersom tänderna är en del av kroppen. Men då skulle inte tandläkare kunna bli miljonärer (min är vanligen på semester i Bahamas) medan den vanliga sjukvården får vara gravt underfinansierad. Skandalöst, oförsvarligt och till stor skada för patienterna. Det är Göran Persson som har den utlovade men ännu oinfriade tandvårdsreformen på sitt samvete – bland annat.

Malmö/Lund: Låten ”Hej jag heter Måns” av 14-åriga Lundabon Måns Mildner ligger i topp på Spotifys virallista. Låten skapades för två år sedan, har sedan dess fått spridning via Bråvallafestivalen och innehåller endast fraserna ”hej jag heter Måns” och ”hej mitt namn är Måns” (SDS). Minimalism kantänka. https://www.youtube.com/watch?v=QFVVvWd5a-8  Tacka vet jag Janis Joplin… Spotify har jag ingen nytta av; jag väljer min egen musik genom att konvertera Youtubes musikvideos. Där finns precis allt helt gratis och bredden är antagligen oöverträffad i världshistorien.

Konsten: Idag började konstfestivalen Artscape 2017 runt om i Värmland. Tio kommuner är med i det världsunika projektet och får tomma husväggar fyllda med modern storstadskonst. Festivalen har tidigare hållits i Malmö och Göteborg, men i år är det då Värmland som gäller. 28 konstnärer och tio värmländska kommuner deltar i det som är Skandinaviens största gatukonstfestival. Konstnärerna kommer från hela världen (svt). Nedan en målning av Henrietta Kozica, suverän svensk konstnär med dragning åt fantasy. Kosica deltog med en jättelik fasadmålning i Artscape 2016 i Göteborg på Kulturhuset Kåken.


Henrietta_Kozica_-_Uten_tittel_12

Courtesy Henrietta Kosica.

https://www.fineart.no/kunstner/henrietta-kozica

***

Lästips: Torsten Weimarck: Funna drömmerier. OEI Editör 2017.

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Translate from Swedish to Your language

