Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika 27/6 2017. Störst av allt var kärleken.

Världen: Grekiske anarkisten Tasos Theofilou i sitt försvarstal inför rätten: ”Avslutningvis: jag kommer att upprepa än en gång att jag inte har begått de brott som jag anklagas för. Men jag begick ett brott som omfattar alla brott. Jag är en anarkist”. (Insurrection News). Free Tasos!

Världen: Fängelse för tiggeri i Danmark. Med de nya lagarna hoppas de danska politikerna att fler som tigger ska dömas till två veckors fängelse. Tidigare var riktlinjerna att först ge en varning, sedan en villkorlig dom och till sist en veckas fängelse. Den 1 april fick polisen nya befogenheter att riva ”läger” med hemlösa. Reglerna är enligt regeringen skrivna för att komma åt utländska hemlösa. Nästa steg införs den 1 juli, att ge folk vistelseförbud 400–800 meter från lägren. I höst ämnar regeringen införa en ny lag som kan ge vistelseförbud i en hel kommun. Fler kan också utvisas med hjälp av de nya lagarna. En kvinna som först hade fått böter för en mindre tiggerirelaterad förseelse och sedan erkände att hon hade stulit en mobiltelefon utvisades i sex år, berättar Nick Crofts på Kompasset. ”Det visar på hur stor skillnaden är om du är dansk eller inte.” (ETC).

Sverige: Läs Maria-Pia Boethius extatiska lovsång till Summer of Love och hippietiden ”Störst av allt var kärleken” ! http://www.aftonbladet.se/kultur/a/xqrAQ/storst-av-allt-var-karleken . Den bästa sammanfattningen av denna underbara tid som jag själv upplevde med alla sinnen. Läs också min artikel Summer of Love 1967: https://anarchyisorder.wordpress.com/category/the-summer-of-love-1967/ och gärna också min bok ”Dialog om frihet”, (Radikal distribution, Malmö/Lund 2001) om denna hänryckningens tidsålder. Beatlen Paul McCartney har sagt att ”När jag tänker på 60-talet känns det som att det ligger i framtiden, inte i det förflutna”. Den känslan, ni.


Malmö/Lund: Mejeriet är på väg att dra igång sitt sommarprogram
, med quiz, humor och film, med mera.Upplägget liknar förra sommarens och alltihop startar med en specialare denna tisdag: singer-songwritern Father John Misty, plus Hamilton Leithauser.Därefter är det dags för Quizterrassen att öppna, den 28 juni. Kristoffer Jonzon leder sin frågesport varje onsdag till och med den 9 augusti, med olika gästquizzare. Premiärgäst är artisten Miri (SDS).

Konsten: Hippiemodet 1967.


HIPPIES

***

Boktips: Torbjörn Tännsjö ”Vänsterdocenten”. (Självbiografi). Fri tanke förlag 2017.

 

lovepeace.jp

 

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Translate from Swedish to Your language

