Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika 30-31/5 2017. Vetenskap och populärvetenskap.

Eftersom jag är konstforskare emeritus läser jag minst lika mycket facklitteratur som skönlitteratur och utöver böcker på nätet använder jag mest UB, Lundasamlingen och Google Scholar. Jag har en egen graffitisamling med bibliotek och vadar i övrigt alltid i böcker. Och bilder. Populärvetenskapliga tidskrifter slukar jag också.

Men Illustrerad Vetenskap har fallerat med åren, den är numera mer illustrerad än vetenskaplig, tyvärr. Förra numret uppehöll sig länge vid tortyrmetoderna i Games of Thrones; det sensationsbetonade tar tyvärr över och därför är jag glad att jag inte är prenumerant utan kan köpa lösnummer om dom skulle verka intressanta. Däremot prenumererade jag på svenska Forskning & Framsteg under en period. Den är alltid vederhäftig men tyvärr litet småtråkig. Forskningsinformation är viktigt och nödvändigt men det ska nog ske i vetenskapliga journaler, inte i glättiga bildmagasin. Tycker jag.

En av de bästa och roligaste vetenskapliga böckerna jag läst på många år är Russel Dale Guthrie: The Nature of Paleolitic Art. Univ. Of Chicago Press 2005. Fascinerande djupa och exakta kunskaper om de tidiga grottmänniskornas liv, jakt och konst, med egna utsökta teckningar i mängd. En fröjd att läsa och med många nya rön och teorier – även om graffiti! Ett riktigt praktverk på 505 sidor och inte särskilt dyrt ändå.

Världen: ”Kall fläck” kan vara parallellt universum. En ny studie ställer vår kunskap om universum på ända. Brittiska forskare har undersökt en oförklarligt kall fläck i rymden – och kommit fram till ett oväntat resultat. Fyndet kan innebära att teorin om parallella universum stämmer. – En av de mest spännande förklaringarna är att vårt universum skulle ha krockat med ett annat bubbeluniversum, säger astronomen Tom Shanks (Expr.)

Sverige: En polisman åtalas för en feg misshandel av en mycket berusad man i en fyllecell. Polisen omhändertog en berusad man och tog in honom i en cell. Inne i cellen påstås en polisman ha misshandlat den berusade mannen genom att ge honom ett knytnävsslag i ansiktet. Nu åtalas han vid Varbergs tingsrätt för misshandel, alternativt tjänstefel. I åtalet skriver åklagaren att våldet var ”obefogat och oförsvarligt” (aktuelltfokus).

Malmö/Lund: ”Vad är det som håller på att hända med vårt tidigare så fredssträvande land? Vet du att bara i år ska förutom nationella övningar med svenska förband, fyra stora krigsövningar tillsammans med kärnvapenalliansen Nato äga rum i Sverige?” skriver Svenska Freds i Lokaltidningen Lund. Ja, vi borde göra något åt det. Något radikalt, helst. En aktion? Jag ställer upp.

Konsten: Gatukonst i Bogota. Courtesy The Guardian.


BogotaThe Guardian
***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 30 maj, 2017 by in * KRÖNIKAN.

Translate from Swedish to Your language

