Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika 26-27/5 2017. Mot Postmodernismen !

Världen: Choklad kan hjälpa mot förmaksflimmer. 100 gram choklad i månaden skulle kunna minska risken för förmaksflimmer med 10-20 procent. Det visar en studie som danska forskare gjort och som publiceras i tidskriften Heart. Över 55.000 män och kvinnor i åldrarna 50-64 år har svarat på frågor om sin matkonsumtion. Det är första gången man ser ett samband mellan minskad risk för förmaksflimmer och chokladkonsumtion. Tidigare har man i liknande studier kunnat se att choklad också skulle kunna minska risken för stroke (SVT text).

Jag har alltid trott att choklad är nyttigt och åtminstone indirekt antidepressivt. Hjälper den mot hjärtproblem är det förstås en extra bonus. En halv magnecyl om dagen är också ett bra skydd enligt tidigare rön.

Sverige: Kvinnonätverk bojkottar Almedalen. Det kvinnliga nätverket Streetgärls samt Riksorganisationen för kvinno- och tjejjourer i Sverige, Roks, bojkottar årets Almedalsvecka. Orsaken till att dessa organisationer bojkottar veckan beror på att rasister och nazister kommer att delta under veckans arrangemang. Organisationerna menar att de inte kan garantera sina medlemmars säkerhet när nazistiska NMR kommer att befinna sig på samma plats som dem. Att medverka skulle även normalisera rasism menar nätverken. (SVT).
.
Malmö/Lund: 341 år efter slaget vid Lund har hundra elever på Katedralskolan skapat en turist-app om den blodiga händelsen. Den tionde juni släpps appen med dunder och brak – 40 karoliner, hästar och kanoner drabbar samman i Lundagård. (SDS).

När kommer appen om slaget mot nazismen 30 november 1991?

Konsten: Solidarity across borders !


solidarity


Postmodernismens skola är visserligen på väg ut, men med sin relativism och nihilism har den redan åstadkommit en enorm skada, inte minst inom nutidskonsten och arkitekturen. Här är två böcker kritiska till fenomenet.

Boktips: Perry Anderson: Postmodernitetens ursprung. Daidalos 1999.

Postmodernitetens ursprung är en lika bitande skarp som perspektivrik redogörelse för hur begreppet postmodernitet uppkommer, sprids och förändras. Boken tar sin början i 1930-talets spanskspråkiga värld och följer begreppets omvandlingar fram till det sena 1970-talet då det genom Jean-François Lyotards och Jürgen Habermas texter kom i allmänt bruk. I centrum av boken står Fredric Jameson, som formulerat den mest övergripande teorin om det postmoderna. Perry Anderson tecknar den intellektuella och politiska bakgrunden till Jamesons analys och skildrar de debatter denna orsakat under 1990-talet. Postmodernismen beskrivs bäst, menar Anderson, som den globala kapitalismens kulturella logik. Han reflekterar avslutningsvis över modernismens utmattning, debatterna kring konstens död och politikens plats i en postmodern värld. Perry Anderson är historiker vid University of California, Los Angeles, och redaktör för tidskriften New Left Review. Hans böcker och artiklar har översatts till tjugo språk.


Perry


Boktips: Alex Callinicos: Mot Postmodernismen – en marxistisk kritik (1991).

Det har blivit ett intellektuellt allmänt påstående att hävda att vi har gått in i ”postmodernitetens” era. Tre teman ingår i denna påstående; Den poststrukturalistiska kritiken av Foucault, Derrida och andra av Upplysningens filosofiska arv; Antagandet att modern konst är passé och dess ersättande av nya konstnärliga former; Och den påstådda uppkomsten av ”postindustriella” samhällen vars strukturer är bortom Marx och andra teoretiker av industriell kapitalism. Mot Postmodernismen problematiserar alla dessa teman. Den utmanar den idealistiska irrationalismen, den ifrågasätter förekomsten av någon radikal egenskap som påstås skilja postmodern från modern konst, och den förnekar att den senaste socioekonomiska utvecklingen utgör ett grundläggande skifte från klassiska kapitalsamlingsmönster. Med tanke på filosofi och historia tar Mot Postmodernism också upp problematiseringarna av några av de mest framstående kritikerna av postmodernismen – till exempel Jurgen Habermas och Fredric Jameson. Men den utmärker sig särskilt genom att den erbjuder en historisk läsning av teorierna hos sådana för nuvarande fashionabla tänkare som Baudrillard och Lyotard. Postmodernism, argumenterar Alex Callinios, återspeglar den besvikna revolutionära generationen ”68, och införlivandet av många av dess medlemmar i den professionella och ledande ”nya medelklassen”. Den läses bäst som ett symptom på politisk frustration och social rörlighet snarare än som ett väsentligt intellektuellt eller kulturellt fenomen i sig.


postmodernismen
***

Annonser

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Translate from Swedish to Your language

%d bloggare gillar detta: