Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika 18-19/5 2017. Militärens vårmanöver.

Världen: Trump har trasslat till det ordentligt för sig i debaclet med FBI-chefen och även republikaner talar nu om ”riksrätt”. Ett vackert ord. Fast jag tror varken Trump eller Nixon gillade det.

Världen: IDAHOT – International Day Against Homophobia and Transphobia. Året är 2017 och det är livsfarligt att leva som HBTQIA+. Varje dag förlorar människor livet för att de bryter mot samhällets snäva normer. Människor lever gömda, eller lever andras liv – olyckligt gifta i heterorelationer för att skydda sig mot repression, våld och hat. Just nu blir någon misshandlad av en polis, någon sitter på sin soffa i ditt kvarter och samlar mod för att komma ut som lesbisk, någon gråter i väntrummet hos transutredningsteamet och någon blir utkastad och utfryst av sin familj. Alla dessa någon som bara vill vara sig själva, älska vem de vill och bli accepterade och älskade tillbaka (Mangla).

Sverige: Yttrandefrihet för IS? ”Vissa menar att alla åsikter måste ut för att kunna granskas och debatteras. Den självklara följdfrågan blir då, gäller den välklingande devisen också andra extremister som till exempel våldsbejakande jihadister? Eller har vi bara den här debatten för att extremisterna är vita och då blir det kortslutning i våra normativt programmerade hjärnor och vi kan inte längre se ondska för vad det är, oavsett utförare? Har vi verkligen inte kommit längre än så?” frågar Madelene Axelsson i Göteborgs Fria. Med all rätt.

Malmö/Lund: 3000 personer, 13 förband, 20 stridsvagnar och 80 stridsfordon övar i Skåne nästa vecka. Jag minns försvarets vårmanöver 1967, när jag gick på folkhögskola i Tomelilla. Hela torget var belamrat med stridsvagnar. Som ung pacifist tog jag på mig ett sandwichplakat med texten ”Vägra döda – vägra värnplikt”. Sen satte jag mig framför en stridsvagn och vägrade flytta på mig. Efter ett tag kom en poliskonstapel (som jag försökte omvända, utan påtagligt resultat). Det blev 50 kronor i dagsböter och det var det värt.

Konsten: Många kände sig kallade. Den här gången får alla vara med.
På torsdagen är det vernissage för Skaraborgssalongen på Skövde konstmuseum. Nästan 250 verk med stor bredd finns att beskåda, et av varje konstnär (Västgötabladet). Öppna eller jurybedömda utställningar är en bra idé som man borde se oftare – även på Lunds Konsthall för den delen. Nedan ett verk av Anna Makander ur ”Konst på vädring” 25 april – 12 augusti i Konstmuseet, Skövde Kulturhus.


ann-makander
Courtesy Anna Makander.

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 17 maj, 2017 by in * KRÖNIKAN and tagged , , .

Translate from Swedish to Your language

