Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika 17-18/3 2017. Inte ens okonst.

I natt drömde jag att jag var 17 år igen och om en flicka i samma ålder jag flirtade med, utan större framgång just då. Vaknade med ett violett vemod. Och ett ögonblick (men bara ett ögonblick) tyckte jag synd om mig själv och längtade efter någon att tala förtroligt med; någon att ligga sked med. Men det varade bara några sekunder sen var jag glad igen. Jag har valt att leva ensam och jag vet att det är ett klokt val. En sån här dipp kommer varje vår men är alltså övergående. Jag är stor och stark och fullvuxen, säger jag till mig själv. Jag har varit med om så mycket så jag vet att jag klarar allt. Sen spelade jag Peps Perssons underbara gamla låtar, gjorde kaffe, tog min medicin och såg ut genom fönstret: vårväder! Solen skiner, scillorna blommar…

Världen: Svältkatastrofen i Jemen, Sydsudan och kringliggande länder är den värsta sedan 1945. Vad gör västvärlden? Hittills inte mycket.

Världen:”Kapitalismen största hotet mot världens befolkning”. FN:s  Report of the Special Rapporteur on the right to food slår fast att det ekonomiska systemet är det största hindret för att försörja världens befolkning (aktuelltfokus).

Sverige: De bakterier som förorenar dricksvattnet i Lund kommer från det område där Skånes universitetssjukhus ligger, skriver Sydsvenskan och hänvisar till ett pressmeddelande från VA Syd.

Malmö/Lund: ”Att bära slöja är inte en rättighet!” skriver tjänstgörande islamofoben Mats Skogkär i SDS 13/3. Men det borde vara det, lika väl som att bära sjalett, hatt, keps eller vara barhuvad. Däremot borde det inte vara en oavvislig rättighet för Mats Skogkär att skriva ledare i Sydsvenskan. Vem som helst hade nog gjort det bättre men det är väl måhända inte så många kvar i dessa gammelmedias yttersta dagar.

Det har skrivits mycket om slöjförbud men Aftonbladets rubriksättare verkade för ett tag sen tro att det gäller ”slöjdförbud”  🙂  ! Heja Tryckfelsnisse !

Konsten: Emil Carlsö ställer ut en hakkorsskulptur i Göteborg – med de mest invecklade förklaringar: ”Målet är inte att provocera. Målet är att få in GP.s ledare i konsten. Målet är att radera ut gränserna mellan samhälle och konst. Och visa på konstens funktion på en vardaglig och politisk nivå” (GP). Amen kom igen. Nazipropaganda är inte konst, inte antikonst, inte ens okonst, nej, det är nazipropaganda, punkt. Ta genast bort det, tack.


nazisternas-hakkors

Definitivt inte konst.

***

 

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 17 mars, 2017 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , , , , , .

Translate from Swedish to Your language

