Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika 16-17/3 2017. Ättestupan får vänta.

Världen: Min gamle far brukade säga att man blir mer osynlig ju äldre man är; särskilt i kontakt med sjukvården hade han upplevt detta. Tyvärr ligger det nog något i det. Det är inte så noga med gamla människor. Ett av de få positiva dragen hos det amerikanska samhället är att åldersdiskriminering är ett närmast okänt fenomen. Det gäller också traditionellt i Kina; på Maos tid lyssnade de yngre på de äldre med stort intresse, inte för auktoritetens skull men för erfarenhetens. Pensionärer uppmuntrades att dricka risbrännvin dagligen, anekdotiskt. Det kan ha sina komiska sidor att vara senior också; en liten pojke frågade mig ”Fanns det bilar när du var liten?” Jag svarade vänligt ”Ja”, men det var frestande att säga ”Nej, bara hästar hade vi där vi bodde i grottan”. I Sverige behandlas gamla människor inte bra, men det borde inte vara så och det borde gå att ändra på. Själv skulle jag behöva hjälp med det praktiska, nu när krafterna omärkligt men obevekligt börjar avta. Idealet vore att någon annan tog hand om den biten medan jag fick måla och skriva och läsa och koncentrera mig på det jag tvcker är roligt. Men så är det förstås bara för de rika, och någon hjälp från samhället väntar jag mig inte. Jag får klara mig på min envishet! Ättestupan är ännu inte lag.


9attestupa2

Ett givet privatiseringsobjekt!

Sverige: Säpo ”granskade”. Den svenska säkerhetspolisen granskade flera misstänkta spioner inom olika verksamheter med koppling till totalförsvaret förra året säger Säpochefen Anders Thornberg. Nota bene ”granskade”, inte ”grep”. Granska vidare!

Sverige: Under måndagskvällen pågick en demonstration i centrala Umeå. Hundratals personer slöt upp för att agera mot den nazistiska organisationen Nordiska Motståndsrörelsens närvaro under barnvagnsmarschen i lördags.Vid kvällens demonstration höll sju personer tal, allt under ledning av Jan Hägglund från Arbetarpartiet. Demonstrationen ägde rum på Renmarkstorget och kunde pågå lugnt utan några ingrepp från polisen som fanns på plats.Alla talen kretsade kring nolltolerans mot nazism, fascism, homofobi, rasism och antisemitism. Även med den gemensamma nämnaren att nazisternas handlingar aldrig får normaliseras ! (Folkbladet).

Malmö/Lund: Forskare och studenter fick ta emot totalt 225 000 kronor på onsdagskvällen när Lunds universitets och privata stiftelser delade ut pris i en tävling om framtidens innovationer (SDS).

Konsten: Mentalgassi. Man kan också använda applicerade fotografier i gatukonsten, och här är ett lyckat och överraskande exempel. Konst kan vara roligt!


mentalgassi,jpg

Courtesy Mentalgassi, Berlin.

***

Uppdateringar: Artikeln om ”Summer of Love” har bifogats litet bilder och text om den psykedeliska konsten, njutbar än idag tycker jag.

***

 

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 15 mars, 2017 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , , .

Translate from Swedish to Your language

