Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika 14/3 2017. Hålträdskryparen i Stadsparken.

Världen: I Ill. Vet. 5/2017 berättas om de senaste rönen om elbehandling mot depressioner. Behandlingen har tidigare haft dåligt rykte (Gökboet) men är numera alltmer sofistikerad, kontrollerad och ofarlig om man ska tro forskarna. Det visar sig t.om. att centra för sjukdomen, amygdala och hippocampus i hjärnan växer efter behandlingen. Vilket är positivt då dessa områden antagligen var underdimensionerade förut. C:a 80 procent av patienterna sägs må bättre efter elbehandling. Jag har själv en depressionssjukdom sedan barndomen som jag hållit under kontroll med antidepressiva, vilket gjort att jag kunnat leva någorlunda normalt de sista trettio åren åtminstone. Det är jag tacksam för, eftersom obehandlad depression är en dödlig sjukdom. Om jag blev sämre längre fram skulle jag nog inte tveka att begära elbehandling. Jag vet att man får övergående minnesstörningar, men det kan det kanske vara värt i den situationen. Mina memoarer är redan digitaliserade  🙂 . Vad artikeln i Ill. Vet. däremot inte nämner är att förbättringen är tidsbegränsad och kräver upprepade behandlingar. Så jag hoppas förstås att jag klarar mig med medicinering livet ut.

Sverige: En SD-ledamot sprider myter om att ”afrikaner har lågt IQ”, en annan kallar sin partikollega för ”psykopat”. Bara under början av mars månad. Detta är vad Jimmie Åkesson brukar benämna ”Vårt Fina Parti”. Jösses.

Malmö/Lund: Den lilla hålträdsklokryparen är anledningen till att Lunds Stadspark utsetts som ett Natura 2000-område. Det rödlistade spindeldjuret är bara några millimeter långt och efter det senaste fyndet den 11 juni 1996 då fyra exemplar hittades liftande på en blomfluga har det länge varit osäkert om arten överhuvudtaget finns kvar i parken, fram tills nu (mynewsdesk).

Och äntligen har något skrivits om S:t Lars’ historia. Kulturportal Lund har en liten artikel här.

 

Konsten: Banksy.


banksy2


Övrigt: Missa inte svt-dokumentären ”Spökraketerna” om ett väldokumenterat mystiskt fenomen i massomfattning som började i Norrland 1946 men fortfarande är olöst. Och så får man lära känna de högst seriösa entusiastnördarna i UFO-Sverige…

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Translate from Swedish to Your language

