Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika 19/2 2017. Succé på Mejeriet.

Världen: 160 000 flyktingvänner demonstrerade. Uppemot 160 000 spanjorer vandrade på lördagen genom Barcelona med tydliga budskap till den spanska regeringen: Håll era löften. Med paroller som ”Vi vill välkomna dem” och ”Det räcker med ursäkter, välkomna dem nu” kräver demonstranterna att Spanien tar emot de 16 000 asylsökande som EU-landet lovade att välkomna i överenskommelsen om ett europeiskt kvotsystem 2015 (AB).

Världen: Donald Trump och Benjamin Netanyahu har hållit pressträff. USA går numera helt på Israels linje och har övergett både FN:s resolutioner och uppfattningen att lösningen på konflikten är att två stater bildas. I Palestina fortsätter utbyggnaden av illegala israeliska bosättningar och blockaden av Gaza gör området fortfarande till världens största utomhusfängelse (AB).

Sverige: Nätattack efter granskning av ”trollfabrik”. Eskilstuna-Kuriren blev efter en uppmärksammad granskning av en av Sveriges största ”trollfabriker”, Granskning Sverige, utsatt för en nätattack (svd.se).


stickling


Malmö/Lund: För första gången arrangerade Mejeriet stora sticklingbytardagen — och vilken succé det blev. Kön in i lokalerna ringlande sig lång i timmar (SDS).

Konsten: Ian McKeevers abstrakta målningar på Galleri Andersson/Sandström i Stockholm visas tom 18/2.


ian

Courtesy Ian McKeevers.

***


Dagens dikt: Arthur Rimbaud: Sensation. Övers. S. Jacobson 2017.


På de blå sommarkvällarna går jag ner längs stigarna

Tuggar på ett strå, trampar på kort gräs

Drömmer att jag känner dess svalka på mina fötter.

Låter vinden bada mitt kala huvud.

Talar inte, jag skall tänka på ingenting

Men oändlig kärlek kommer att monteras i min själ,

Och jag kommer att gå långt, långt bort, som en zigenare

I naturen – lika nöjd som med en kvinna.


vinjett2

 

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 18 februari, 2017 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , , .

Translate from Swedish to Your language

