Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika 30/1 2017. Ett tweet till Trump.

Världen: Paris Jacksons tweet till Trump.

✔ @ParisJackson i hope you realize it’s because of your own words and actions that we will, sir, start a revolution. it will be beautiful. @realDonaldTrump

Sverige: Om så bara de tio rikaste personerna i landet verkligen betalade den futtiga förmögenhetsskatt på 1,5 procent på tillgångar över 1,5 miljoner, som gällde fram till 2007, hade det inbringat 13,5 miljarder, räknar Erik Sandberg i sin politiska essäbok Jakten på den försvunna skatten (AB).

Återinför genast förmögenhets- och arvsskatten. Och höj den ordentligt. Ta sedan bort skatten för pensionärer helt och hållet. Lätt som en plätt om viljan finns. Eller ännu hellre: följ Paris Jacksons råd. It will be beautiful.

Malmö/Lund: Tystare arbetsplatser och sämre löner för kvinnodominerade yrkesgrupper. Det är nackdelar med individuell lönesättning, menar Mats Olsson, Vänsterpartiet i Lund, som motionerat om att kommunen ska införa befattningslöner i stället (Flamman). Det är de små, små detaljerna som gör det…Bättre än ingenting kanhända. Men var finns systemkritiken, Olsson?

Konsten: Christo. Konstnären Christo har inställt sitt ”Över Floden”-projekt, som skulle ha täckt 42 miles av floden Arkansas i silvertyg under 14 dagar, som en del av en protest som avsevärt höjer ribban för andra artister som motsätter sig presidentskapet Donald Trump. Christo, som föddes i Bulgarien och blev amerikansk medborgare 1973, berättar för New York Times: ”Jag kom från ett kommunistiskt land. Jag använder mina egna pengar och mitt eget arbete och mina egna planer eftersom jag gillar att vara helt gratis. Och här är den federala regeringen vår hyresvärd. De äger marken. Jag kan inte göra ett projekt som gynnar denna hyresvärd”. (The Art Newspaper).


christo2

Courtesy Christo. Foton på projektet Over The River i bakgrunden.

 lovepeace-jp

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 30 januari, 2017 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , .

Translate from Swedish to Your language

