Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika 7/1 2017. Glaskonst.

Världen: Ett isberg stort som Öland och Gotland tillsammans håller på att bryta sig loss ur Antarktis. Det rör sig dock inte om ett klimatologiskt utan ett geografiskt fenomen, säger forskarna (AB). En personlig klimatfundering här: istiderna avlöser varande med ungefär 40.000 år och nu har det gått 48.000 år sen sist. Säg att klimatförändringen slår till med högre temperaturer – samtidigt med en ny istid. Borde inte de fenomenen ta ut varandra? Om vi har tur, vilket kan behövas. Men jag tycker det är en tilltalande tanke att lösningen skulle kunna komma från naturen själv och inte från människan – trots att vi inte har förtjänat det.

Sverige: Stopp för försäljning av klassiska raketer, begränsad försäljningstid runt nyår och tydligare regler för under vilka tidsramar som nyårsraketer får avfyras, utlovar Fyrverkeritillverkarnas Riksförbund. Bra! Men det finns säkert en plan B eftersom profiten är helig i all ”företagsamhet”. Hundarna applåderar dock och viftar på svansen.

Malmö/Lund: På internationella kvinnodagen, den 8 mars, arrangeras  en Skam-fest tillsammans med Moriska Paviljongen. – Vi vågar inte jinxa något men hoppas att alla i Malmö kommer. Det viktigaste är att alla är snälla. Bara snälla får komma, säger Frida Olheden (24malmo.se).

Malmö/Lund: Det är alltid trevligt på India på fredagarna och så även denna gång. Av naziklottret inte ett spår, tvärtom fick ekonomin en sjuss. Jag spelade indisk musik hela kvällen och döm om min förtjusning/förvåning när kunderna bad om mer…! Kära India. Du är som en stor varm kram.

Konsten: Glaskonstnären Ludvig Löfgren gör succé med sina kollektioner för Målerås glasbruk.— Hur går det till när du gör dina skulpturer?Jag gör en snabbskulptur i lera, sen gör jag ett gipsoriginal där jag finslipar detaljer, lämnar gipsoriginalet till järngjuteriet och får tillbaks en gjutjärnsform som jag sliparigen, häller glas i och hoppas att det funkar. Sen är jag utbildad glasblåsare, så jag brukar blåsa de första exemplaren innan de andra glasblåsarna tar över (Expr.).


kostaboda

Courtesy Still Life ljuslykta från Kosta Boda, formgiven av Ludvig Löfgren.

 ***

Bloggtips: Om du missat bloggen Jättestora Pistoler http://jattestorapistoler.blogg.se/ är det synd om dig. Den är fortfarande den roligaste kötta-nassar-sajten på nätet trots att den inte verkar ha uppdaterats sedan 2011. Men det gör inget. Denna humor är för evigheten.

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 6 januari, 2017 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , , , .

Translate from Swedish to Your language

