Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika 5-6/1 2017. Hygge.

Världen: Danskt hygge i Köpenhamn. De senaste åren har det till och med skrivits flera böcker i ämnet hygge. Och detta är något som är så inbyggt i den danska själen att det självklart gjort avtryck inte bara i människorna utan också i omgivningarna. I Köpenhamn finns det till exempel uteserveringar precis överallt, året runt. Att slå sig ned och njuta av en öl i pittoreska Nyhavn kan aldrig bli något annat än hyggligt. Dessutom kryllar det av romantiska parker mitt i stan som Køngens have, Botanisk have och Frederiksberg have där man till och med kan ta en liten roddtur. Jag älskar att strosa runt i labyrintträdgården eller varför inte uppleva en riktigt dansk ”frokost” på klassiska M. G. Petersens familiehave (Expr.)

Malmö/Lund: Men hygge är också en livsstil och livsfilosofi a´ la Storm P. Det skulle behövas mer av detta i Sverige, men Möllan och Lilla Torg i Malmö och Kulturkvadrantens slingrande gränder i Lund är också hygge och den rätta stämningen hittar du dessutom på Kulturmejeriet, Stenkrossen, India Däck, Ariman, Smålands, Vilda Väster och Djingis Kahn. Och när våren kommer i de paradisiska Stadsparken och Botan.

Sverige: Jag tycker det är litet tragiskt när någon på AB:s slasksidor utropar: ”Jag har gått ner 11 kilo! Det är det bästa jag gjort!” Jag har visserligen levt längre än denna person men nog kan jag påminna mig att jag gjort något bättre. Och de flesta som ”går ner i vikt” här i världen gör det helt ofrivilligt – i brist på mat. Litet högre krav på vad man gör och har gjort efterlyses. Mitt barnbarn A. kommer högt upp på min egen lista.

Konsten: Per Serre. Mer om naturmåleriet som vi berörde i en tidigare krönika. Per Serre är mannen som låter sin konst tala för sig själv och i all enkelhet. Hans känsla för naturens färger och ljus har ett rikt språk som kommunicerar med betraktaren. Juryn för Liljevalchs vårsalong hör till dem som tilltalas av hans målningar.Bild courtesy www.sydostran.se.

perserre

serrejpg

***

Bloggtips: Uppgång och fall. En halländsk blogg om afrikanska frågor. https://uppgangochfall.wordpress.com

 Uppdateringar: Artikeln ”SD-skandaler, ett litet urval” har fyllts på igen. Hur lång ska den bli?  🙂 https://wordpress.com/post/anarchyisorder.wordpress.com/31334

vinjett2

4 comments on “Krönika 5-6/1 2017. Hygge.

  1. Nebuchadnezzar
    22 januari, 2017

    Rättelse uppgång och fall är en Halländsk blogg som skriver om afrikanska frågor.
    😉

    Gilla

    • Konst & Politik
      22 januari, 2017

      Jaha…jag har rättat det nu. ”Halländsk” ser faktiskt mycket bättre ut. 🙂

      Liked by 1 person

      • Nebuchadnezzar
        22 januari, 2017

        Ja det är viktigt med den regionala identiteten, man har visserligen bott i Malmö/Lund sedan 2002 men hembygdsarvet är starkt.

        Gilla

      • Konst & Politik
        23 januari, 2017

        mmm…jag är född i Vingåker och längtar fortfarande dit ibland trots att jag bott i Lund sedan 1959…All the best, Nebuchadnezzar!

        Gilla

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 5 januari, 2017 by in * KRÖNIKAN and tagged , , .

Translate from Swedish to Your language

