Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika 13/11:2 2016. Efter mig syndafloden.

Världen: Clinton beskyller FBI för förlusten. Hillary Clinton förlorade presidentvalet 2016. I ett telefonsamtal med sina donatorer skyller hon förlusten på FBI. FBI:s brev som skulle fria henne gynnade i stället rivalen, skriver Politico. Före valet sa Hillary att ”Jag är det enda som står mellan er och apokalypsen”. Vi får hoppas att hon misstar sig. ”Efter mig syndafloden”, verkar minst sagt litet bittert. Bernie Sanders däremot tar det med en klackspark och fortsätter kampen. Detsamma gäller Jill. Framåt!

Sverige: Antroposofin revisited. blogg.ljungqvist.org skriver om Gröna vågen, antroposofi, Saltå, Järna med sin moraliska livsstil samt dess uppgång och nedgång.

På Saltå Kvarn utvecklades ett system med lön efter behov, andra försökte förverkliga ekonomiska gemenskaper där vars och ens lön lades i en pott som sedan disponerades fritt inom gruppen. Detta gav intressanta erfarenheter där relevansen i de egna behoven vägdes mot gruppens. Avgörandet låg i den individuella omdömesbildningen. Denna övning i moraliskt tänkande var en utmaning som tilltalade deltagarna. Nu skulle man ge den egna egoismen en match! Altruism som vardagsprincip”.


flygbild-ytter2

Flygbild över Järna. Courtesy Järna.


Jag har besökt Järna flera gånger eftersom jag hade en flickvän där på 1970-talet. Då fanns det fortfarande ett utopiskt progressivt anslag. Arkitekturen var som hämtad ur Sagan om ringen. I parken satt en antroposof under varje träd och spelade harpa, på sjön flöt båtar med små eldar som speglade sig i vattnet. Maten var delikat. Och dessutom hemodlad, hemlagad och extremt nyttig. Jag försökte diskutera anarkismen med antroposoferna men utan påtagligt resultat; här var de andliga och existentiella frågorna viktigare.

Waldorfskolor kan vara riktigt bra – Kristofferskolan i Stockholm exempelvis – men kvaliteten i lärarkollegiet kan också vara mycket skiftande, så man bör göra research innan man sätter sitt barn i en sådan. Deras arbete med utvecklingsstörda förtjänar stor respekt, och medicinerna från Vidarkliniken kan faktiskt lyckas ibland, även där skolmedicin har gett upp. Personligen föredrar jag teosofin – den var mer sofistikerad. Allra mest sofistikerad framstår den tibetanska buddhismen och mina kära Upanishader som. Men det inger förtroende när man lever som man lär, och det försökte antroposoferna göra.

***

Och så kommer här till sist en bokanmälan: Anton Lundqvist /Tomas Lundström(red): Att att_hoppas_pa_annat_system_rhoppas på ett annat system. En antologi om kristen tro och anarkism. Argument förlag 2013. 129:- Den tillför väl inte precis något nytt och den är väldigt porös även om den resonerande stilen är tilltalande. Men i en tid som vår är det bra om det utkommer svenska böcker om anarkismen ur alla möjliga medläsningar och synvinklar, ju fler dess bättre. Ett sakfel har jag hittat och det kan finnas flera. Man påstår i ett kapitel att jag utelämnat Gustav Landauer i min bok ”Anarkismens Återkomst” (2006) eller att jag uteslutit honom per definition.Detta är fel. Jag nämner honom i samband med anarkisterna i Tyska Revolutionen,  dessutom med källhänvisningar, på sid. 39. Så´slarvigt ska man inte läsa referenslitteraturen när man skriver en fackbok, vare sig man är kristen pacifist eller ej. Men – men, Guds nåd är ju varje morgon ny.

vinjett2

One comment on “Krönika 13/11:2 2016. Efter mig syndafloden.

  1. Konst & Politik
    16 november, 2016

    Du har fortfarande fel. Jag har varken utelämnat Landauer i texten eller utdefinierat honom som anarkist. Det var han naturligtvis och vem som helst får kalla sig anarkist. Din kommentar är alltså i bästa fall överflödig, men eftersom detta är den enda gång du nämner min bok är det också nedlåtande och utan motivering. Slarvigt! Därmed avslutar jag diskussionen för min del.

    Gilla

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Translate from Swedish to Your language

