Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika 11/11 2016. Byt genast huvud på Trump.

Jag vill vara litet personlig för en gångs skull, dock inte privat. Relationer. När jag var barn tvingades jag umgås med de som de vuxna accepterade och valde ut. Som vuxen själv har jag skapat relationer dels med bokcafégänget i Lund, dels med radikaler och graffare över hela världen genom bloggen och nätet och mina böcker. Och mina älskade vuxna barn förstås. Folk som skäller ut mig har jag valt bort helt och hållet. Jag sitter under min korkek och luktar på blommorna och jag är lycklig.

***

Världen: Ni läste kanske för ett år sedan om kirurgen som ska ge en förlamad man ny kropp till hans huvud. Läskigt men inte ointressant och antagligen mycket svårt att tekniskt lyckas med, trots nya metoder. Ryggmärgen är det stora problemet när den måste kapas. Nu läser jag om den första gången som neuroteknologi lyckats återskapa rörelse hos förlamade primater, om Grégoire Courtine, hjärnforskare vid EPFL i Lausanne. Han gör en trådlös koppling från ett implantat i hjärnan till ett ställe under skadan i ryggmärgen, och det fungerar, åtminstone på apor! Kombinerar man den förra och den senare metoden borde det gå.

Så, nu kan Donald Trump inställas på sitt privatsjukhus för ett nytt och bättre huvud till sin tjusiga lekamen. Vilken (vänster)människa som vill donera är förstås en annan fråga. Bernie Sanders andra chans att bli president? Något hårddraget exempel här det ska villigt medges men ändå, visst är vår tids framsteg fantastiska? Eller monstruösa, om man så vill.

”De tekniska problemen går alltid att lösa men värre är det med de mänskliga”, brukade min kloka gamle far säga.

* http://illvet.se/operation/huvudtransplantation-lakare-ska-ge-man-ny-kropp

* http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23890411.ab


 

trump4

Behöver nytt huvud.


 

Malmö/Lund: ”Moral är när du känner dig väl till mods efteråt, omoral är när du inte gör det”, lyder en devis av författaren Ernest Hemingway. De orden gör sig påminda vid en nyhet från kommunpolitiken i Lund. Under arbetet med en ny vision har toppolitiker och höga tjänstemän ätit, druckit och övernattat på en vingård cirka fem kilometer utanför staden. Notan slutade på 73 000 kronor. Men kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S) känner sig inte illa till mods. Han hänvisar i en intervju med tidningen till att man har gjort på liknande vis under tidigare mandatperioder” skriver Tobias Lindberg i Sydsvenskan. Rätt där och bra skrivet Tobias!

Konsten: Bästa klibban på ingång (snart, hoppas jag) !


ba%cc%88sta-klibban2custom


***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 11 november, 2016 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , , .

Translate from Swedish to Your language

