Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika 26/10 2016. Hösten. Aom…

Nu har jag fått barnbarn och det gör mig så lycklig. En liten pojk. Jag är så glad för deras skull. Jag satt  i solen vid Domkykans södersida och mådde gott. Det kändes inte långt till våren då, till mars månad, då jag ska sätta mig där igen. Jag köpte begagnade böcker på Clemenstorget, fem kronor stycket, och sen fikade jag på India Däck. Hemma planterade jag de sista vårlökarna. Och reciterade denna vers; pröva själv! Det hjälper. Höstens annalkande vintermörker skingras.

Aum. Asato ma sad-gamaya; tamaso ma jyotir-gamaya; mrtyor-ma amrutam gamaya. Aum. Shanti, shanti shanti.

[Aum. Lead me from unreal to real; lead me from darkness to light; lead me from death to immortality. Aum… peace, peace, peace.]

— Brihadaranyaka Upanishad 1.3.28.  Och så en lotusblomma till mitt senaste barnbarn!


lotusblomma


Veckan som gick. Hundratals demonstrerade mot utvisningar av ensamkommande flyktingar till Afghanistan på Gustav Adolfs torg i Göteborg. På lördagen samlades hundratals personer på Gustav Adolf torg för att demonstrera mot utvisningar av ensamkommande flyktingar till Afghanistan under paroller som ”Stoppa utvisningen” och ”Var är barnperspektivet?” Bakom demonstrationen stod Kawthar kulturella förening i Göteborg. Och Stefan Löven talar honungslent med Saudiarabien vid sitt statsbesök där.

30 oktober infaller vintertiden men många anser att sommartiden borde gälla hela året. Det är inte roligt när solen går ner 15.00 som den gör här i Norden på vintern men heller inte lätt att göra något åt. En timma längre vinterdagsljus vore dock en liten förbättring. Om man nu inte funderar på kupolstäder med sommar året runt…

Övrigt: ”Politiskt våld”, ”SD-skandaler”, ”Radikala citat” och flera andra artiklar har blivit substansiellt påfyllda.

love&peace

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 26 oktober, 2016 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , .

Translate from Swedish to Your language

