Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika #885. 45 000 i Pridetåget.

Världen: Joan Baez: ”Det som händer i USA är ren ondska”. I hela sitt liv har Joan Baez, 75, jobbat för mänskliga rättigheter. Nu fasar folkmusikdrottningen, som sjunger på festivalen Stockholm Music & Arts på söndag, för att USA:s näste president heter Donald Trump (dn.se). Låt oss hoppas det inte blir så. Och Joan Baez har världshistoriens vackraste röst enligt mig.

Sverige: AFA jagade bort Sons of Odin från Stockholms gator i natt. Tur för oss alla att AFA finns. Inga fascister på våra gator! Och 45 000 tågade i Pride. Expressens och Sydsvenskans lögnaktiga drev mot rosa-svarta blocket har inte haft någon betydelse. Dom är Prides själ och poliser, KD-politiker och andra högerspöken har inte där att göra, liksom de nazister som försökte tränga sig in i tåget men kastades ut.

Malmö/Lund: Nu dammas SVT-klassikern ”Fråga Lund” av. Den 24 augusti har SVT premiär för nya säsongen. Jag tycker det ska bli roligt. Jag såg alla programmen på 1960-talet och ibland var jag på direktsändningen i AF:s stora sal. Fast jag tycker Kristian Luuk är litet egendomlig. Risken är väl att han stjäl programmet eller tramsar bort det. Det hade nog varit bättre med en vetenskapsjournalist som programledare.

Konsten: Ett av mina porträtt.


15

S. Jacobson: Joan Baez. Opd.

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 31 juli, 2016 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , .

Translate from Swedish to Your language

