Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika #855. Kultur betyder odling.

Världen: En 37-årig svart man sköts på tisdagsmorgonen till döds av polisen i Baton Rouge, Louisiana, med sju skott på nära håll, liggande på marken. Videon som uppges skildra händelsen har spridits på nätet och mötts av starka reaktioner. Klippet ska också ha lämnats vidare till åklagare och FBI, rapporterar CNN. Här finns listan på de 75 obeväpnade svarta som dödats av polis i USA under 2015.

Sverige: I lördags intogs den gamla aulan i Hagsätraskolan i Stockholm av aktivister som protesterar mot de höga hyror och allt färre offentliga utrymmen som de menar att privatiseringarna i stadsdelen medfört. Bolaget Ikano äger nu stora delar av fastighetsbeståndet i stadsdelen.– Företaget gentrifierar Hagsätra. Inte många har råd att bo kvar efter så kraftiga hyreshöjningar, säger ockupanten Lina till Arbetaren.

Malmö/Lund: Nasoteket på AF i Lund har utsetts till ett av Europas mest udda turistmål, en samling avgjutningar av lokala kändisars näsor.  ”Ett jätteroligt erkännande”, säger Dag Oredsson i föreningen bakom nässamlingen (SDS). I artikeln ”Lunda-andan och Lundabohemerna” finns mer info om nasoteket.

Återstår bara en fråga: Varför?

Malmö/Lund: Markentrepenad gör ingen glad. Samma tidning skriver om odlingslotter i Lund. Jag hyrde en gång en underbar sådan på Sångarevägen och jag var där varje dag. Gå till Sångarevägen närmast Mobil Heights och titta efter – där fanns en gång ett blomstrande odlingslottsområde. Men så fick det förstås inte vara. En dag kom den tunga kommunala caterpillarn och demolerade alltihop. För att ingen skulle kunna odla i smyg tog man också bort vattenledningarna. Idag finns det på stället en överdimensionerad och aldrig använd parkeringsplats samt ett större område igenvuxet med ogräs och sly. Så har det sett ut sedan början av 2000-talet. En icke-plats. Någon likvärdig och lika stor mark som ersättning för min fina odlingslott fick jag aldrig. Håkan Lockby är fortfarande skyldig mig en sådan, på Sångarevägen och ingen annanstans. Jag får nöja mig med min lilla uteplats (nedan).  Kultur betyder odling.

blomma1.jpg

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Translate from Swedish to Your language

