Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika # 851. Assata Shakur, Black Panther Party.

Till frukost åt jag mig mätt på mina egna hallon. Bara en sån sak. Sommar, sommar, sommar.

Världen: Jag har tillbringat natten med en lysande bok, Assata Shakur: Min historia. Assata-CoverFörord av Angela Davis, Verbal 2015. En Svart Panters självbiografi som jag sträckläste; gripande och välformulerat. Assata lever numera i exil på Cuba och är FBI:s mest efterspanade kvinna. Vad hon har gjort? Stått upp mot förtrycket av de etniska minoriteterna i USA.

Sverige: ”Det ska bli intressant att se hur illa det egentligen är ställt med det politiska samtalet” är en kommentar till Almedalsjippot men jag tycker inte ens det är intressant. Många radikala grupper har kommit dit, men jag begriper inte varför dom är där och varför dom vänder sig till politikerna, dom ska vända sig till folket. Almedalen är elitens lekplats. Partierna har svikit oss med asyllagen, brunkolen och de flesta andra frågor på det mest provocerande sätt. Man borde verkligen vända dem ryggen. Kan inte den radikala vänstern ha ett alternativt arrangemang på Öland istället? Eller allra helst organisera en ”million march” från Skåne till Rosenbad.

Malmö/Lund: Per Enerot på Tekniska förvaltningen stramar åt reglerna för loppisen på Esplanaden. Är det så man främjar denna folkliga verksamhet – med mer byråkrati och högre avgifter?

Konsten: Mary Abbott. I utställningen Wrestling With Art History: ‘Women of Abstract Expressionism’ visas på Denver Art Museum till 25 september.


maryabbott

 Courtesy Mary Abbott, All Green, ca. 1954, oil on linen, 49 x 45⅛ inches/ARTnews.

***

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 4 juli, 2016 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , .

Translate from Swedish to Your language

