Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika #820. Facken stoppar SD.

Världen: Den diktatoriske Erdogan i polisstaten Turkiet tänker fortfarande exploatera Geziparken. Turkiets president Recep Tayyip Erdogan avser att driva igenom det omstridda projektet att exploatera Geziparken i centrala Istanbul. Omfattande protester bröt ut för tre år sedan i försök att hindra bulldozrarna att komma in i en av de få gröna lungor som finns i staden. Massprotesterna i Istanbul för tre år sedan riktade sig även mot dåvarande premiärministern Erdogans styrande AKP, vars ideologi ofta beskrivs som ”moderat islamistisk”, vilket torde vara ett präktigt understatement.

I samband med protesterna dödades åtta människor och tusentals skadades när polisen slog tillbaka brutalt. Alla demonstrationer på Taksimtorget har sedan dess varit förbjudna (TT-AFP).

Sverige: Nästan hälften av fackförbunden förbjuder aktiva sverigedemokrater att ha förtroendeuppdrag. Hårdast motstånd finns i LO-förbunden, trots att SD är näst största parti bland LO-medlemmar (AB). Logiskt eftersom SD är så utpräglat arbetarfientligt.

SD har också tänkt gå med i Prideparaden. Christian Valtersson, ordförande i Stockholm Pride, säger att det enbart är ”aktörer som delar Stockholms Prides värdegrund” som kan delta.– Sverigedemokraterna delar inte vår värdegrund, säger han. Också mycket logiskt. Även Ebba Busch-Thor (kd) vill  vara med, lika obegripligt där, men det räcker inte med opportunism, man kan åtminstone inte öppet hata homosexuella som KD gör. Varför inte starta ett Shame-tåg?

Malmö/Lund: Civilsamhället i Malmö bestod provet, skriver Pernilla Ström i svd.”Jag har mött flyktingar på perrongen. Jag har köpt tågbiljetter och SIM-kort. Jag har bunkrat och delat ut vattenflaskor, bröd, juice och kaffe. Jag har lagat mat och levererat till köket. Jag har verkat som chaufför sena kvällar och nätter och skjutsat människor i behov av sovplats till Kontrapunkt och Turkiska Moskén. Jag har erbjudit sovplats hemma hos mig. Jag har donerat kläder, tagit emot donationer och stått i garderoben på Malmö Central. Jag har tröstat och hållit om. Jag har skrattat och pushat på. Och därefter har jag nog aldrig lämnat Malmö C, även om regeringen med sitt panikbeslut stängt gränsen”.

Konsten: Graffitikonstnären Anser skapade affischen för TSO Late Night som inkluderar Concerto for Violin, Rock Band and String Orchestra av Mike Mills, R.E.M. och Beethovens Eroica (TheStar.com).


 

beethoven-by-anser.jpg.size.custom.crop.516x650

Courtesy Anser.


Vinjett2

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 18 juni, 2016 by in * KRÖNIKAN and tagged , , , , , .

Translate from Swedish to Your language

