Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika #795. Den cerebrala konsten.

Värmeböljor är det bästa jag vet. Mina blommor instämmer.

Världen: Den tyska förbundsdagen har röstat ja till en omdiskuterad resolution som erkänner massakrerna på armenier i det Osmanska riket för hundra år sedan som ett folkmord, trots Turkiets hotelser och ilska. ”Det verkar som att folk nu fått upp ögonen för de anti-demokratiska tendenserna i Turkiet”, säger Afram Yakoub, ordförande i Assyriska riksförbundet (AB).

Sverige: En moderat tar över efter Mona Sahlin som våldsbevakare. Det krävs ju visst liberalt tunnelseende och viss grad av politisk faktaresistens för det jobbet så det passar väl bra; synd bara att man inte tog tillfället i akt att lägga ner denna sönderkritiserade verksamhet. Liksom Sahlin vet Hillevi Engström ingenting om extremism. Men hon tröstar sig med att – hör och häpna – man har tillgång till ”de bästa experterna”. Jo jag tackar jag, islamofoba högerspöken så gott som allihop. För att utrota terrorismen på lång sikt krävs sociala, ekonomiska och politiska förändringar av djupgående natur. På kort sikt är bästa lösningen att IS/Daesh besegras militärt. Våldsbejakeridiskursen kan inte åstadkomma någonting alls – utom då att oskyldiga drabbas och att paranoian kring vilka åsikter som är tillåtna sprider sig. Men Staten betalar så klart hela kalaset. Ordnung muss sein.

Sverige: Hård kritik mot Sverige för behandling av flyktingbarn. Skarp kritik riktas mot Sveriges behandling av ensamkommande flyktingbarn i en rapport från Human Rights Watch som i sin helhet publiceras den 9 juni. För lång väntan på asylansökningar, dåliga bostäder och brist på psykiskt stöd till särskilt flickor är några exempel (svd).

Malmö/Lund/Konsten: Jag gick in på Superflexutställningen i Lunds Konsthall och jag har också studerat bruksanvisningen; det kan ju bara bli bättre efter Truls Melin. Det hela emanerar ur och utvidgar sig kring en tavla av Frederic Remington med en cowboy och en av den amerikanska ursprungsbefolkningen som möts till häst; tavlan i sig är medioker. Ur detta löper associationerna amok i alla väderstreck och allt högre upp i den syrefattiga konceptatmosfären. ”Du tror att det här är enkelt men vänta bara tills jag förklarat det!” som min gamle lärare brukade säga. I detta fall är det inget skämt.

Måleri, teckning och foto på temat flykt och invandring hade kunnat bli bra.

Men detta är bara min obetydliga subjektiva upplevelse; det finns säkert en publik också för denna så cerebrala konstutövning.


remington

Remington hade ofta problem med proportionerna.

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Translate from Swedish to Your language

