Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika #775. På taket 1969.

Världen: Dödligt polisvåld är visserligen en nordamerikansk specialitet, men Brasiliens polis har dödat fler under de sista 5 åren än vad USA:s polis har dödat de gångna 30 åren. Och 80% av deras offer är svarta (Fusion).

Sverige: DN:s Hans Bergström ville tvinga fram regeringskris med hjälp av SD. Dagens Nyheters förre chefredaktör Hans Bergström tog kontakt med Sverigedemokraternas ledning och uppmanade dem att fälla regeringens budget – att ”välta bordet”. Kontakterna med SD har fortsatt (AB). Nedan Lars Hillersbergs syn på Bergström på den tiden det begav sig. Bergström bor numera i USA, Wolodarski är chefredaktör på DN.

bergstrom

 Courtesy Lars Hillersberg

Sverige: Mellan åren 1920-95 placerades minst 250.000 barn i fosterhem och barnhem. Utredningar har visat att kränkningar, övergrepp och vanvård förekom på institutioner men i okänd omfattning. För förstagångsansökningar har 2192 beviljats och 2602 avslagits vilket ger 46 procent bifall och 54 procent avslag. Det är många fler som fått avslag än beräknat, i budgetpropositionen avsattes cirka en miljard kronor till ersättning men bara hälften har använts, så staten har sparat en halv miljard på de vanvårdade (svt.se).

Malmö/Lund: Det började med att jag inte sov på natten och hade LKF:s hantverkare här från halv sju som bankade oavbrutet och mosade mina blomsterrabatter. Lägenheten ser ut som ett fältslag. Det kommer att ta år att städa.

Men sen blev det genast mycket bättre. Jag hade utannonserat stadsvandring genom Lund på temat ”Det radikala Lunds Historia” och mycket riktigt dök det upp en lagom folksamling vid biblioteket som ville vara med; de flesta i min ålder. Och det var underbart roligt. Vi gjorde nerslag i historien från 1793 till nutid och besökte de sägenomspunna platser som gjort Lund till Sveriges radikalaste stad. Mina åhörare visade sig vara både trevliga, nyfikna och kunniga och jag fick fullt utlopp för mina lokalpatriotiska Lundakunskaper. Studentupproret 1793 på Winstrupsgatan 9, Lunds Bokcafe, Jean Sellems galleri; vidare gonom Lundagård och strejkkravallerna 1898 på Svedala sockerbruk, Universitetets radikaler, Tegnérstatýn och 30 november, 1967, 1968, 1969, husockupationen på Kiliansgatan 7 som ledde tiil Kulturmejeriet, Ockupartionsfestivalen och Vilda väster och så avslutning med kaffe på India Däck. Anakdoterna bara flödade, jag var på mitt bästa humör och publiken var mycket tacksam att prata för. Jag längtar redan till nästa år, det här får bli en vana. Och litet reklam för India blev det också!

Konsten: På taket 1969.

taket21

 

love&peace

 

 

 

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Translate from Swedish to Your language

