Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika #722. IG åt SD.

Världen: Erdogan försökte stoppa tyskt satirprogram.

Erdogans senaste insats för demokrati och yttrandefrihet: han försökte stämma Tyskland för en satirisk sång i ett tv-program. Vilket fick motsatt effekt: tittarsiffrorna mångdubblades, skriver New York Times.

Nedan en svensk satirteckning från 1970-talet. Redan då var Turkiet en skurkstat. Numera också med en äkta skurkpresident.


 

turkiet


 

Sverige: Fortsatta bankskandaler.

Efter Nordea är det nu Swedbanks tur. Tidigare vd:n Michael Wolf och avgående ordföranden Anders Sundström beviljas inte ansvarsfrihet efter skandalerna kring Swedbank.– Det har varit en klar brist för regler och lagar. Usel moral, osund bonuskultur, dundrar Lars-Erik Forsgårdh (AB).

Malmö/Lund: SD vill ha betyg från fyran i Lund.

Lunds kommun bör ansöka om att få medverka i försöket med betyg från årskurs 4. Det föreslår Sverigedemokraterna i en motion (SDS). Ett förslag som borde få underkänt.

Konsten: Robert Crumb om sin version av The Book of Genesis.

Det skruvade serietecknargeniet Crumb i sin ateljé i Frankrike.

En fantastiskt spirituell konversation, publicerad som intervju med Crumb i Observer 2015, finns här. Vad jag vet är det den senaste.

 Övrigt: Sluta jogga – börja blogga.

Motion är det största hotet mot folkhälsan brukar man ju säga skämtsamt och ständigt håller jag på att bli omkullsprungen av joggare, med eller utan skidstavar. Man kan undra på vilket sätt det för utvecklingen framåt att folk springer istället för att t.ex. ägna sig åt intellektuell verksamhet. Själv går jag gärna långa promenader men jag har aldrig sett insidan på ett gym. Hjärnan håller jag dock i god kondition genom att läsa, måla och blogga. Humöret håller jag uppe genom mina kamrater och med musik. Vill jag ha en snabb uppmuntran vinner jag ett lätt schackparti på nätet. Sluta jogga, börja blogga!

 

love&peace

 

 

 

 

 

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 5 april, 2016 by in * KRÖNIKAN.

Translate from Swedish to Your language

