Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, aktivist, konstkritiker & lundabo.

Krönika #712. SD imploderar?

Världen: Flyktingkrisen till FN.

Den globala solidariteten måste öka för att flyktingkrisen ska kunna lösas. Det är ett av budskapen från UNHCR:s konferens om syriska flyktingar. FN-chefen Ban Ki-Moon vädjade i sitt öppningstal på konferensen i Genève till världens länder att ta emot fler syriska flyktingar för vidarebosättning.– Vi är här för att ta itu med den största flykting- och omflyttningskrisen i vår tid. Det kräver en exponentiell ökning av den globala solidariteten, sade han. Ban Ki-Moon lyfte fram att flyktingarna bör ses som tillgångar och att välkomnande av flyktingar är ekonomiskt klokt för länder där befolkningen blir allt äldre (AB).

Sverige: SD imploderar?

Bloggen ”Pettersson gör skillnad” förutspår att SD imploderar.”Nåväl, Sverigedemokraterna är inte mycket bättre. Där är åsiktskorridoren så smal att den snart imploderar, medan ljugande skitstövlar får vara kvar. Sverigedemokraterna som bildades 1988 börjar närma sig medelåldern och gör nästan allt för att passa in i de fina salongerna. Är SD:s representanter så medieberoende och sugna på att vara med att höras och synas i hatmedia, att de bildligt talat går över lik för detta?”

Jag kan se betydligt större fel än så på SD men den olycksbådande tonen är nog rationell i sammanhanget. SD behövs helt enkelt inte längre.

Sverige: Ministrar och statssekreterare kan tvingas till karenstid

innan de får ta nya jobb eller uppdrag i näringslivet. Regeringen ger utredaren Sten Heckscher i uppdrag att se över regler för sidbyten.Det är dock inte bara ministrar och politiskt tillsatta statssekreterare som gett upphov till rubriker och kritik när de snabbt bytt sida från regering till lobbyfirmor, vårdbolag och försvarsindustri. Även militärer, senast förre ÖB Sverker Göranson, generaldirektörer och kommun- och landstingspolitiker har gett bränsle åt debatten (AB).

Det finns väl inget som retar väljarboskapen som när stats- och utrikesministrar går över till motståndarsidan. Illojalt och oförskämt mot folket. Vissa gör precis vad som helst för pengar. Som om dom inte var tillräckligt överbetalda redan. Blotta tanken på att mina och andras skattepengar gjort Åkesson till miljonär ger mig akuta magbesvär. Politikerfrälset borde leva på undersköterskelön. Switch!

”Men en gång mitt herrskap kommer vi ner från Vita Bergen…och vi ska komma med ett väldigt dån!” — August Strindberg.

Malmö/Lund: 550 nya bostäder vid Malmö C.

Ett långt stråk som sträcker sig från Malmö centralstation och längs järnvägsspåren ut ur stan, planeras att bli bostäder (SDS).

Konsten: Två av mina senaste målningar.

Avokadons senaste (?) version.Take it or leave it men roligt hade jag!

 

avokado

 

 

Övrigt: Jag har gått med i ”Blogg 100”. Det innebär ingen större förändring för min del eftersom jag har bloggat i princip varje dag sedan 2010. I början mindre numera mer. Men det är ett bra initiativ. Bloggosfären skall värnas till sista blodsdroppen! Och jag har haft en liten spam issue men det har blåst över.

De senaste krönikorna har fått riktigt många läsare och vi tackar ödmjukast för det. Jag är så van vid detta nu att jag förutsätter fortsatt bloggande också i efterlivet. Är du ett medium med internet så hör gärna av dig längre fram. Det blir bra.(:

 

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 31 mars, 2016 by in * KRÖNIKAN, * KRÖNIKAN (500) and tagged , , , .

Translate from Swedish to Your language

