Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

YPJ intervju.

 Jag upplever friheten i YPJ: En intervju med Lîlav Xabûr.

 

En ny intervju för JINHA av Özgür Gündem. Journalisten Ebîr Ehmed talar med 24-åriga Lîlav Xabûr, en arabisk kämpe i Kvinnornas Försvarsstyrkor (YPJ) i Rojava. I intervjun förklarar Lîlav sina skäl för att ansluta sig till YPJ och det inflytande som hennes erfarenheter och utbildning har haft på hennes liv. Lîlav började med att säga att eftersom hon var en kvinna hade hon inte kunnat gå i skolan. Men Lîlav tillade att ”med Rojava-revolutionen har kvinnors öde förändrats. Nu i Rojava är det kvinnor som leder samhället.”

Lîlav förklarar hur hon påverkades av vad hon såg hända inom YPJ och förklarar sina skäl för att gå med så här: ”Jag bodde i byn Ashra nära Hesekê (arabiska: al-Hasakah). Efter att Daesh-gängen attackerade vår by tog jag beslutet att gå med i YPJ. När Daesh-gängen attackerade vår by dödade de barn och ungdomar, våldtog kvinnor och mördade en vän till mig framför mina ögon. De har bränt och förstört allt. De har genomfört omoraliska och omänskliga attacker och detta har påverkat mig mycket. Jag ville inte bara vara en observatör. Av denna anledning tog jag beslutet att kämpa mot Daesh och jag gick med i YPJ. Kvinnor måste organisera sig”, betonar Lîlav. ”YPG och YPJ diskriminerar inte folk efter etnicitet”.

Hon tillägger: ”Först var min familj emot mitt beslut, men jag ändrade också deras åsikter med min egen inställning. Jag har hittat min frihet inuti YPJ. Jag har sett att kvinnor kan göra vad som helst genom sin egen viljekraft. Insikten bland kvinnor har utvecklats mycket på grund av Abdullah Öcalans filosofi och tänkande. Idag uppmanar jag alla unga kvinnor att ansluta sig till leden i YPJ och jag menar att alla kvinnor behövs för arbetet med att organisera.”

— Courtesy The Rojava Report. Övers. S. Jacobson 2016.

 

rojava

Lîlav Xabûr, YPJ

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 11 februari, 2016 by in * YPJ.

Translate from Swedish to Your language

