Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika #639. Bernie Sanders leder.

Världen: Släpp Julian Assange fri.

FN:s arbetsgrupp mot godtyckliga frihetsberövanden, UNWGAD, har i en utredning slagit fast att Wikileaksgrundaren Julian Assange är ”godtyckligt frihetsberövad i strid med internationella åtaganden” och uppmanar till att släppa honom fri.

Bernie Sanders leder med 20% över Hillary Clinton i opinionsmätningar i New Hampshire.

Sverige: Samer får ensamrätt till jakt och fiske.

Girjas sameby i Norrbotten har ensamrätt till jakt och fiske inom samebyns område, enligt en dom i Gällivare tingsrätt. Det uppmärksammade målet mellan samebyn och staten gäller vem som ska få bestämma över småviltsjakten och fisket på samebyns fjällbetesmarker.– Det är glädje, det går nästan inte att förklara, det är en stor oro som släpper från axlarna. Och en stor glädje för samebyns medlemmar som verkligen har kämpat för det här i åtta år, sa en rörd Matti Berg, ordförande i Girjas sameby, efter att ha läst domen idag (AB).

Malmö/Lund: Edward Snowden på studentafton.

Edward Snowden drog fulla hus när han berättade om sin situation på länk i AF i Lund. Han avslöjade NSA:s gigantiska övervakning av vanligt folk och har sen dess befunnit sig i landsflykt, numera i Ryssland där han fått asyl. Första frågan var kanske den som flest ville ställa: Var det värt det?– Jag skulle göra det igen och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare, sa Edward Snowden (SDS).

Edward_Snowden-2

Konsten: Debatt i konsthallen.

Lunds konsthalls framtid diskuterades i en öppen debatt men ingenting nytt verkar ha framkommit och avståndet mellan publiken och verksamheten kvarstår. Konsthallschefen var inte närvarande. http://www.sydsvenskan.se/lund/manga-olika-roster-nar-konsthallens-framtid-debatterades-/

Bloggosfären: Försvunna bloggar.

Motkraft.se har legat nere oroväckande länge nu, jag vet inte vad som har hänt men det vet kanske du? Yelah sörjer jag fortfarande – vart tog den vägen? Röda Lund och Mitt Lund publiceras bara sporadiskt. Tyvärr brister kontinuiteten i bloggosfären – många sidor har en kort blomstringstid innan dom försvinner spårlöst. Litet synd faktiskt. Uthållighet är en dygd. Internet Archive bevarar visserligen en del men inte allt. Å andra sidan har flera intressanta bloggar tillkommit, som Aktuellt Fokus och Folkets Vän.

 

Vinjett2

5 comments on “Krönika #639. Bernie Sanders leder.

  1. Marre all day
    5 februari, 2016

    Håller med . Saknar massor bra bloggar . Men! Så har jag ju nu efter själv återvänt upptäckt din! 😉
    Jag saknar Royas blogg som är låst 😦 Jag saknar motbilder också . Han skrev så bra om Israel och Palestina.. Dom två som tillkommit har jag inte n aning om och måste kolla in!

    * din blogg är fantastisk !! Jag är djupt imponerad . Din blogg ska jag lägga in så jag ser när du uppdaterar . Denna blogg gör mig lycklig.

    Gilla

    • Marre all day
      5 februari, 2016

      (Dom två som du nämner här menar jag)

      Gilla

    • Konst & Politik
      6 februari, 2016

      Du gör mig så otroligt glad med denna kommentar. Tack Marre!

      Liked by 1 person

  2. folkets vän
    7 februari, 2016

    Åh tack! Är en ära att (åter igen!) bli omnämnd här. Det känns som en allmänt tendens att ”bloggosfären” trätt tillbaka till förmån för sociala medier, vilket är synd.

    Gilla

    • Konst & Politik
      8 februari, 2016

      Tack själv – du gör en utmärkt blogg tycker jag. Väntar med spänning på fortsättningen. Apropå Mänskliga rättigheter – jag håller med dig. Men det finns dels en sådan institution på universitetet där bl.a. Karin Zackari jobbar och hon är radikal. Sedan finns det situationisten Raoul Vanegems take på ämnet https://anarchyisorder.wordpress.com/2010/09/04/oversattningar/
      som är mycket bra, han kritiserar och överskrider begreppet. Men i övrigt är det verkligen ett liberalt flumkoncept.

      I bloggosfären får vi väl hålla ihop och pingbacka varandra, den är fortfarande intressant för mig åtminstone. Ha det bra!

      Gilla

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Information

This entry was posted on 5 februari, 2016 by in * KRÖNIKAN, * KRÖNIKAN (500) and tagged , , , , .

Translate from Swedish to Your language

