Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika #611. Enighet!

Världen: En enad europeisk vänster!

Syriza vill att den europeiska vänstern enas, skriver ETC. – Det är klart att det går att hitta en gemensam plattform för vänstern. Det borde inte vara något problem men det som splittrar är synen på EU-samarbetet tror jag. En enad vänster kan bara växa som en reaktion på den växande nationalismen, säger Jens Nilsson (s).

Sverige: Sextrakasserier åtgärdas inte med rasism.

Debatten om övergreppen i festivalsammanhang, på konserter och i andra större folksamlingar fortsätter. Pubertala dumheter, frotteurism, taharrush, tafsande och whatever förekommer litet varstans och om inget annat hjälper får man väl separera kvinnor från män i vissa sammanhang vilket vore mycket sorgligt. Alla borde kunna röra sig fritt utan rädsla för övergrepp av något slag. Och varför dessa överdrifter med rasistiska undertoner? Paula Bieler (sd) och den bruna mobben förgiftar debatten som vanligt. Hon maler på om nordafrikas kvinnosyn som om SD:s kvinnosyn skulle vara bättre. Nix. Sextrakasserier åtgärdas inte med rasism.

Malmö/Lund: Stöd från Filminstitutet till Folkets Bio.

– Nu blir det inga begränsningar för vilka filmer vi kan visa. Det säger Fredrik Jönsson, verksamhetsansvarig på Folkets Bio i Lund, som nu får pengar till att köpa en ny projektor. Pengarna kommer från Svenska Filminstitutet, som fyra gånger per år ger stödpengar till upprustning av biografer (skd.se)

Konsten: Josef Albers (1888-1976): Färgernas interaktion.

Albers studerade bland annat vid Bauhaus, där han även undervisade från 1923. Efter nazisternas maktövertagande emigrerade han 1933 till USA där han 1933-49 var lärare vid Black Mountain College och 1950-60 var ledare för konstskolan vid Yale University. Sina tankar kring olika färgfenomen sammanfattade Albers 1963 i Interaction of Color (svensk översättning Albers färglära. Om färgers inverkan på varandra 1982). Redan under sin tid vid Bauhaus tog Albers ställning för det nonfigurativa måleriet. Under 1940-talet nådde han en konstnärlig mognad och koncentrerade under denna tid sitt måleri dels kring linjen, dels kring färgen. Linjeproblematiken kulminerade i hans svit Strukturella konstellationer (1950-58), där bilderna gavs möjlighet till alternativa avläsningar. Som färgkonstnär är Albers främst förknippad med sin svit Hyllning till kvadraten (1949-76). Dessa bilder bygger på hans teorier om hur de enskilda färgerna påverkar människors upplevelser av dem när de ställs intill varandra i olika konstellationer (sv.wikipedia.org). En retrospektiv visades för ett tag sedan i Oslo.


 

Joseph-Albers-Homage-To-The-Square1

Courtesy Josef Albers.

Annonser

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 12 januari, 2016 by in * KRÖNIKAN, * KRÖNIKAN (500) and tagged , , , .

Translate from Swedish to Your language

%d bloggare gillar detta: