Konst & Politik

Staffan Jacobson, författare & lundabo

Krönika #584. Se, nu vänder det.

Världen: Valet i Frankrike blev ett fiasko för Marie Le Pen.

Att fascistiska Nationella fronten (FN) besegrades tillskrivs till stor del taktikröstandet på vänstersidan där kandidater från andra partier dragit sig ur för att ena väljarkåren mot FN. Det, tillsammans med varningar från vänstern om att en seger av ”antisemitiska och rasistiska” FN vore ett dråpslag mot Frankrike och framför allt ett högt valdeltagande innebar ett bakslag för FN (expressen.se). Fascistiskt fiasko. Se, nu vänder det.

Allt fler röster höjs nu för att ta bort terroriststämpeln för PKK.

Eftersom kurderna är de enda marktrupper i Syrien som sedan lång tid bekämpat Daesh vill EU, Nato, USA och Ryssland – som själva inte vill intervenera på marken – ha möjlighet att stödja dem med vapen. Då måste först terroriststämpeln, initierad av Turkiet, tas bort. Flygbombningar är ineffektivt. Låt PKK ta hand om Daesh! Det klarar dom om man bara får vapen som det råder stor brist på. Modet har dom redan.

Malmö/Lund: Krisen för Konsthallen.

Kulturchefen Schenlaer förklarar krisen för kulturverksamheten med brist på anslag och nedskärningar. Det stämmer naturligtvis och hon ska ha allt stöd.  Vilket inte hindrar att Konsthallens verksamhet kan behöva rekonstrueras. Om det görs på ett vettigt sätt – inte genom att fylla hallen med spelautomater och reklam eller med politikernas pekpinnar utan med relevant konst som måleri, teckning, grafik, foto och skulptur och öppen verksamhet, kan Konsthallen återfå sin viktiga funktion. För Lundaborna. Mer av allaktivitetshus och kulturhus men med både äldre och yngre visuell konst som kärnverksamhet. Släpp också in nya konstformer som graffiti och gatukonst och satsa på barnverksamheten så föryngrar man publiken . Om man nu inte vill bygga om Konsthallen eller flytta verksamheten, vilket man inte bör göra av många uppenbara skäl, så skriv istället om riktlinjerna i samråd med Åsa Nacking (förslagsvis från ”det senaste” till ”det bästa”) men håll politikerna utanför. Rooseum finns inte längre, titta istället på Moderna i Malmö. Höj kulturanslagen rejält och betala med en smärre höjning av kommunalskatten.

Ska det vara så svårt? Tydligen.


 

Kajsa

Målning av Kajsa Adde Zetterqvist 2011.

 

Just nu läser jag: Adam Hochschild: Aldrig mera krig. Lojalitet och motstånd 1914-1918. Ordfront 2012. Om upptakten till första världskriget, motståndet mot upprustningen och suffragetterna, bland annat. Krigsmotståndet var mer heroiskt än kriget och som gammal medlem i fredsrörelsen på 60-talet kan jag säga att det gäller än idag. Intressant.

Övrigt: Politikbloggar. Det går framåt för Konst & Politik.

Själva bloggformatet passar mig bra eftersom jag har ett budskap och tycker det är roligt att agitera för en bättre värld. På portalen Politikbloggar.nu, http://www.politikbloggar.nu/ leder Anders Svenssons blogg Svensson, http://www.blog.zaramis.se sedan länge och det är välförtjänt. Han har ett klokt och resonerande göteborgskt tonfall, stor bredd både inom och utom vänstersfären och uppmärksammar många intressanta frågor och debatter. Till min oförställda förtjusning ser jag att Konst & Politik finns med bland de tio följande bloggarna på listans övre del. Och listan är lång, den innefattar hundratals bloggar av alla politiska kulörer. I och med att jag bloggat något i genomsnitt varje dag sedan 2010 har jag också övat upp mitt språk och min formuleringsförmåga – det är nästan oundvikligt. Besökssiffrorna ökar. Tydligen märks det att jag skriver. Det gläder mig. Hoppas det gör nytta. Julhelgen brukar jag använda till att skriva en längre artikel. Kom gärna med önskemål!

Konst & Politik älskar sina läsare. No surrender!

 

AnarchyIsOrder

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Translate from Swedish to Your language

