Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, konstnär och frihetlig socialist i Lund.

Krönika #84

Krönika #84

Att vara eller bli en vara

Världen

Läs Crimethincs sammanfattning av de internationella antikapitalistiska upproren 2010-2011, illustrerade med massor av kravallporr:

http://www.crimethinc.com/texts/recentfeatures/nightmares.php

Ny Vänster i Folkrepubliken Kina är en ideologisk tendens i opposition till kapitalism och de kinesiska ekonomiska reformerna till fördel för ett återinförande av maoistisk socialism, vilket inbegriper en större roll för statlig planering, utvidgning av statsägda företag och en förnyad anda av kollektivism. Den är också förbunden med ökad kinesisk nationalism efter en period av låg profil på den internationella arenan under Deng Xiaopings era. Den ses som en respons på Kinas problem allt sedan 1980-talets moderniseringskampanj, vilken har lett till ökad social ojämlikhet mellan kustprovinserna och inlandet samt mellan rika och fattiga.

Jordbrukskommunens fiskodling. Affisch från Kulturrevolutionen i Kina.

En del av den nya vänstern anser att Kina är, och har varit under en tid, på väg bort från den kommunistiska vägen, vilket resulterat i uppkomsten av kapitalister som fortsätter att exploatera arbetare och bönder som de gjorde i Kina före 1949. De står också i opposition mot kapitalistisk ”så kallad” demokrati och ser positivt på den tidigare generationens revolutionära maoism i kontrast till den korruption och pengafixering de ser i dagens kinesiska samhälle. Många i den nya vänstern beklagar också erosionen av garanterad anställning, utbildning, hälsovård och andra av Kulturrevolutionens landvinningar som till stor del gått förlorade i den nya profitdrivna ekonomin. Den nya vänstern betraktar sig, som de flesta socialister, som folkets försvarare mot ett i sig dehumaniserande och korrupt kapitalistiskt system. Det är trovärdigt att förmoda att flera av dem var mer eller mindre aktiva i de prodemokratiska protesterna under februari till mars 2011. En välkänd exponent för Ny Vänster är Minqi Li som undervisar på University of Utah, USA. Vi är visserligen inte maoister på denna blogg men vi förstår verkligen att det kinesiska folket tröttnat på råkapitalismen.

Minqi Li från kinesisk Ny Vänster.

Sverige

Besättningen på Ship to Gaza stormades av maskerade israeliska militärer, sköts med elpistoler och satte i fängelse för att de försökt ge palestinierna humanitär hjälp. ”Vi har bidragit till att uppmärksamma den inhumana blockaden av Gaza och den helt exempellösa israeliska militära mobiliseringen”, säger en av deltagarna som just kommit tillbaka till Sverige (GP 24/10). Han skulle göra det igen om det behövdes. Och det gör det, tills den dag det palestinska folket fått sin rätt mot den israeliska våldsapparaten. Den dagen kommer förr eller senare, men Palestina behöver all solidaritet vi kan prestera.

HD har alltså stoppat Nordkalks gruvbrytning och Ojnareskogens skövling och Fältbiologerna fick Världsnaturfondens miljöpris. Men Nordkalk borde också tvingas återplantera vartenda träd man hann fälla och be aktivisterna om ursäkt. Motstånd lönar sig och det är underbart!

Malmö/Lund

Sydsvenskan är ju en av ytterst få tidningar som öppet försvarar organhandel. Nu ger man röst åt en Amrita Pande som agiterar för kommersen kring fertilitetsturism. Allt kan köpas (av västvärlden) och säljas (från u-länderna). Slaveriet är inte utrotat, det har bara bytt skepnad. Och vad finns det egentligen för moraliska invändningar på nyliberalt håll mot obetalt eller påtvingat arbete? Inga alls mig veterligt. Med lämpliga eufemismer ställer man upp för det ekonomiska system som sliter inälvorna ur kroppen på de fattiga och tvingar dom att sälja sina egna barn. Läs boken ”Varat och varan: prostitution, surrogatmödraskap och den delade människan” av Kajsa Ekis Ekman, Leopard förlag 2010!

En bra bok!

2 kommentarer på “Krönika #84

  1. Andreas Bengtsson
    31 oktober, 2012

    Men Kajsa Ekis Ekman bygger ju stora delar av sin bok på just Amrita Pande? I tidningen Bang skriver Ekis Ekman att Amrita Pande är den som har gjort den mest gedigna forskningen kring just surrogatmödraskap och Ekis använder ju Pande i Varan och Varat i nästan alla berättelser om det indiska surrogatmödraskapet. Är det inte då liiiite intressant att de två kvinnorna har så olika uppfattningar i frågan? Amrita Pande som tillbringat nästan ett år på en surrogatklinik i Indien och Ekis Ekman som inte satt sin fot i Indien??

    Bara en tanke

    Den som är intresserad av att titta vidare i Ekmans referenslista från boken varan och varat kan göra det här. http://www.surrogat.info/ekis-ekman/

    Gilla

    • Konst & Politik
      31 oktober, 2012

      Skillnaden är väl om jag inte missförstått det hela totalt att Kajsa är emot surrogatmödraskap medan Amrita är för. Personligen tycker jag det är ett otrevligt fenomen, ännu ett exempel på hur rika kan exploatera fattiga. Varför kan dom inte adoptera föräldralösa barn i sin omedelbara närhet – där finns det ett stort behov.

      Gilla

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Information

Detta inlägg publicerades på 24 oktober, 2012 av i * KRÖNIKAN och märktes , , , , , .

Translate from Swedish to Your language

Follow Konst & Politik on WordPress.com
%d bloggare gillar detta: