Konst & Politik

Staffan Jacobson – författare, konstnär och frihetlig socialist i Lund.

Krönika #10

Krönika #10

Konst & Politiks ryktbara krönika fortsätter oförtrutet att peppa det internationella upproret och att dissa orättvisorna här som där. Nedan en vacker bild från det soliga Grekland.

Sverige

Coming up: Anarkistiska Bokmässan

Den 18/6 är det åter dags för den anarkistiska bokmässan i Stockholm, som succéstartade förra året. Jag ska dit och jag kommer att rapportera i denna krönika.

Är man stark måste man vara snäll

Som ni säkert redan vet har barntidningen Bamses dunderhonungsälskande björn kidnappats mentalt av Migrationsverket. I ett specialnummer att delas ut till deporterade flyktingbarn (!) låter man Bamse försvara Migrationsverkets tvångsavvisningar. Det är riktigt smaklöst gjort både av Migrationsverket och redaktionen för Bamse och en mängd opinionsbildare, kulturarbetare och vanligt folk har också påpekat detta i debatten. Skaparen av ”Bamse”, tecknaren och animatören Rune Andréasson (1925-1999) var socialist och hade naturligtvis aldrig lånat sig åt sådant medan han levde. Det strider också mot hela den humanitära, solidariska och antirasistiska filosofi som präglat serien sen den först utkom som egen tidning 1973. Många är de föräldrar som uppfostrat sina barn i Bamses anda. Nu får tidningen byta slogan från ”Är man stark måste man vara snäll” till ”Är man stark måste man vara elak”. Och gilla pengar från Migrationsverket. Vissa gör vad som helst för pengar. Det hade Bamse aldrig gjort. Det verkar som om hans antagonist Krösus Sork har tagit över. ): Men då står revolutionen snart för dörren…

Göteborg 2001 revisited

(Anm. Nedanstående text är publicerad i Yelah 15/6 som ”Tio år sedan Göteborgshändelserna”.)
http://www.yelah.net/samhalle/aktuellt/tio-ar-sedan-gbghandelserna

Det är nu tio år sedan Göteborgshändelserna 2001, där polisen sköt tre personer och nästan lyckades döda Hannes Westberg som fick sina inre organ söndertrasade av polisens kulor. Upptakten till Göteborgshändelserna var polisbrutaliteten i Malmö strax innan. Den direkta orsaken till oroligheterna på Avenyn var polisens olagliga inspärrning av hundratals fredliga demonstranter på Hvitfeldtska gymnasiet. Det som sedan utspelades under några korta ögonblicks kalabalik på Avenyn var en oundviklig reaktion på detta som kunde ha blivit mycket värre, men polisens politiskt motiverade agg mot vänstern fick ändå katastrofala följder.

Jag var själv på platsen och såg inget annat våld än polisens, däremot minns jag den jättelika och fredliga demonstrationen på Järntorget. Jag minns också hur sossen Caterina Franseschi delade ut blommor till polisen (!) och uttalade sig om ”de anatoma aktivisterna” (sic) – hon visste med andra ord inte vad hon talade om.

Stalinisterna i det lilla göteborgska missnöjespartiet KP ställde sig på polisens sida på det fegaste sätt i ett försök att splittra vänstern. De lyckades bara isolera sig själva för all framtid. Tydligen var det viktigaste att smöra in sig hos statsmakterna. När den sociala revolutionen omsider anländer till Sverige kommer KP antagligen kräva polistillstånd.

De skandalösa rättegångarna som följde med drakoniska fängelsedomar har satt djupa spår i samhället. 170 poliser anmäldes – ingen av dom straffades naturligtvis. Det påstås att polisen bytt taktik efter Göteborg, men skillnaden är bara att man numera på olika sätt försöker manipulera demonstranterna innan man tar till våld, och resultatet blir precis detsamma, polisbrutalitet. Däremot har den utomparlamentariska vänstern inte försvagats sedan 2001 som vissa borgerliga kommentatorer nu påstår. Det är bara det vanliga önsketänkandet från Statens och Kapitalets sida. Den utomparlamentariska vänstern har tvärtom vuxit sig starkare och är idag betydligt mer aktiv än för tio år sedan.

I den nyutkomna boken Det stora elefantupproret som jag tidigare recenserat på Yelah skildras fem våldsamma svenska uppror under 1800-talet och dess påföljder. Författarna konstaterar att straffen som utdömdes efter Göteborg 2001 var betydligt strängare än straffen för de som deltog i jämförbara uppror under 1800-talet. Den politiska repressionen i Sverige har alltså ökat, inte minskat om nu någon trodde det. Men med tanke på den internationella upprorsrörelse som nu sveper över världen kommer också antalet uppror förmodligen att öka även här. Vad som kan bli den utlösande orsaken vet vi ännu inte, men den folkliga upprördheten över barnfattigdomen och utförsäkringarna är redan stor, bred och djup,


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kravallerna-som-skakade-goteborg_62335

http://www.yelah.net/kultur/recension/kort-stubin-under-stormaktstiden

Malmö/Lund

Graffiti: Art Saves Lives

Malmö är en föregångare inom kommunal graffiti med två jättelika lagliga väggar. P-huset Anna på Kaptensgatan är landets äldsta (löpande fotolog nedan) och den vid Folkparken är den senaste, som tillkom eftersom Malmö hade så positiva erfarenheter av den första.


http://www.fotolog.com/phusanna/69268769

Men nu finns kommunal graffiti även i Lund i flera olika sammanhang. Hemgården på Kiliansgatan har ju en vägg och på Ung Scen i Stadsparken kunde man också pröva graffitimålning nyligen. Bananfesten på Östra Torn brukar ha graffiti som stående inslag. Kulturmejeriet är sedan länge öppet för graffitikonsten och även på Smålands finns det målningar. Utmärkta initiativ, och sedan har vi ju alla de inofficiella graffitiväggarna. Man förstår att den siste nolltoleransaren Lars Argwall ( c ) gnisslar tänder. Men lundaborna i allmänhet och ungdomarna i synnerhet är såklart nöjda. Jag känner mig själv aningens delaktig i denna positiva utveckling måste jag erkänna.

Futura 2000:"Far East Theme". Sprayfärg på duk.

Jag har ännu inte skrivit så mycket om graffiti eller annan konst på denna blogg (lugn, det kommer!) bortsett från mina anspråkslösa oljemålningar i galleriet här (Kategori: Målningar). Men den som inte kan vänta kan gå in på min sajt AEROSOL ART ARCHIVES

www.travel.to/graffiti

Där finns bl.a. en engelsk Dictionary of Aerosol Art med både text och bilder. Min avhandling finns som gratis pdf där. Sidan har väldigt många besökare enligt min webmaster. Jag skrev också några inlägg i den då så skållheta ”graffitidebatten” vid 2000-talets början på Bengt Rookes alltid lika intressanta nättidskrift Rooke Time


http://www.rooketime.se/

i nr 9/1998, nr 26/2001 och nr 36/2003 — som kanske också kan vara av intresse. Förutom Bengt själv har flera andra bra konstskribenter medverkat genom åren i Rooke Time. Fine & Rare!

Love, Peace & Understanding — anarchy is order

Kommentera mera - här eller på Din egen blogg! Jag älskar diskussioner. Pingbacks uppskattas även. OBS! Endast inlägg på svenska.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Information

Detta inlägg publicerades på 15 juni, 2011 av i * KRÖNIKAN och märktes , , , , , , .

Translate from Swedish to Your language

Follow Konst & Politik on WordPress.com
%d bloggare gillar detta: